εγγραφείτε: Άρθρα

leader

Νέα ΚΑΠ

0 comments

 

 
Στις 22 Απριλίου θα συνεδριάσει το Συμβούλιο Υπουργών προκειμένου να ληφθούν οι αποφάσεις για τις άμεσες ενισχύσεις της νέας ΚΑΠ προς τους αγρότες.
 
 
Είναι σημαντικό να είναι γνωστές οι τελικές προτάσεις που υπάρχουν, όπως είναι διατυπωμένες.

  • Η ισχύουσα ΚΑΠ οδεύει σε παράταση ενός έτους (2014) στη διάρκεια του οποίου θα ισχύσουν τα ιστορικά δικαιώματα με μια περικοπή της τάξεως του 10-12% περίπου, ενώ η νέα ΚΑΠ θα καλύπτει την περίοδο 2015-2021.
  • Η μετάβαση στο νέο καθεστώς ενισχύσεων θα είναι ολοκληρωτική και όχι μεταβατική, επομένως οι νέες ρυθμίσεις θα ισχύσουν στο σύνολό τους από την 1η Ιανουαρίου του 2015.
  • Με βάση το μοντέλο της περιφεριφερειοποίησης θα ισχύσουν δύο κατηγορίες δικαιωμάτων, τα στρεμματικά για τους γεωργούς στα 38,5 ευρώ και τα εκτατικά για τους κτηνοτρόφους στα 23,7 ευρώ.
  • Οι κοινοτικές ενισχύσεις (παρά τις αρχικές προβλέψεις για παύση τους μετά το τρέχον έτος) θα συνεχιστούν και την επόμενη εξαετία, ανερχόμενες σε 18,72 δις ευρώ – 15 δις για αγροτικές ενισχύσεις και 3,72 δις ευρώ για αναπτυξιακά προγράμματα.
  • Είναι σίγουρη η στροφή σε φιλικές προς το περιβάλλον καλλιεργητικές επιλογές, με αποθάρρυνση της μονοκαλλιέργειας και υποχρέωση των επιδοτούμενων μεγάλων αγροτικών εκτάσεων να συμπεριλαμβάνουν διαφορετικές καλλιέργειες, σε ποσοστό 30%. 
  • Η σύγκλιση των ενισχύσεων των παλαιών μελών της Ε.Ε. με εκείνες των νέων, θα είναι σταδιακή και όχι απότομη.
Στο παραπάνω πλαίσιο, από ελληνικής πλευράς ζητήθηκε και επετεύχθηκε η απλοποίηση της διαδικασίας των ενισχύσεων, η απάλυνση της πίεσης για εναλλαγές σε ό,τι αφορά τις βιολογικές καλλιέργειες, να μην ισχύσει η υποχρέωση χάραξης ζωνών οικολογικής εστίασης από μικροκαλλιεργητές που κατέχουν έως 100 στρέμματα, (σε ό,τι αφορά τους ελαιώνες, η εξαίρεση τους καλύπτει σε ποσοστό 90-100%), να δίδεται το δικαίωμα σε κάθε χώρα να χαράσσει ειδικά προγράμματα για συγκεκριμένες περιοχές της, όπως επίσης και ειδικά προγράμματα για τους νέους αγρότες, τα οποία στην Ελλάδα, θα ανέρχονται σε τουλάχιστον 400 εκ. ευρώ την επόμενη εξαετία. 

Στις παραπάνω ενισχύσεις ενσωματώνονται η βασική ενίσχυση και το λεγόμενο πρασίνισμα, ενώ ένα μικρό περιθώριο για αύξηση των αντίστοιχων ποσών προκύπτει από τους ειδικούς φακέλους των Νέων Γεωργών (1%), των φυσικών περιορισμών (3%), των συνδεδεμένων ενισχύσεων (7%) και του Εθνικού Αποθέματος (3%).
 
Η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι με βάση τα παραπάνω, για πρώτη φορά μετά την ένταξη της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ένωση γίνεται μια σοβαρή προσπάθεια να ανοίξουν οι ορίζοντες στον τομέα της αγροτικής παραγωγής, να απελευθερωθεί η αγροτική δραστηριότητα και να δοθεί η δυνατότητα σε κάθε φυσικό πρόσωπο ή φορέα που θα ήθελε να δραστηριοποιηθεί στο συγκεκριμένο τομέα να κινηθεί με άνεση και χωρίς τις αγκυλώσεις που δημιουργούσαν τα ιστορικά δικαιώματα.
 
Είναι ίσως η πρώτη φορά μετά από χρόνια που οι συντελεστές της αγροτικής παραγωγής με γνώμονα τη ζήτηση των αγορών, θα μπορούν να προγραμματίζουν σε βάθος χρόνου και χωρίς ιδιαίτερες δεσμεύσεις για την επιλογή των καλλιεργειών ή των εκτροφών αντίστοιχα, σχεδιάζοντας παράλληλα και τις κατάλληλες επενδύσεις χωρίς το φόβο μιας ενδεχόμενης βίαιης μεταβολής των κανόνων και του περιβάλλοντος.
 
Όπως φαίνεται θα υπάρξουν τα εξής νομοθετικά κείμενα:
 
Κανονισμός για τις ενισχύσεις του πρώτου πυλώνα (άμεσες ενισχύσεις και κοινή οργάνωση αγοράς). Η Ελλάδα για τον πρώτο πυλώνα θα διαθέσει, με βάση τα σημερινά δεδομένα, 15 δισ. ευρώ.

Κανονισμός για τις ενισχύσεις του δεύτερου πυλώνα (αγροτική ανάπτυξη- Αλ. Μπαταλτζής). Η χώρα μας θα διαθέσει 3,74 δισ. ευρώ.

Οριζόντιος κανονισμός (διαχείριση χρηματοδότησης στους 3 κανονισμούς). 
Είναι διαχειριστικός κανονισμός και αφορά τον κανονισμό για τις άμεσες ενισχύσεις, τον κανονισμό για την κοινή οργάνωση αγοράς και τον κανονισμό για την αγροτική ανάπτυξη. Τα πιο πολλά λεφτά θα δοθούν στις άμεσες ενισχύσεις, ενώ η κοινή οργάνωση αγοράς θα έχει πιο λίγα λεφτά. 
 
Όσον αφορά στο πως θα μεταφέρονται λεφτά από τον πρώτο στον δεύτερο πυλώνα υπάρχει ευελιξία με ένα πλαφόν 15% των χρημάτων από τον έναν πυλώνα στον άλλο.  

Τέλος, όσον αφορά για το ύψος των άμεσων ενισχύσεων, το λεγόμενο capping ή αλλιώς πλαφόν, αποφασίστηκε στο Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας να αποφασίζουν μόνα τους τα κράτη μέλη να θέλουν ή όχι να υπάρχει ένα πλαφόν στις άμεσες ενισχύσεις.
 
Συνδεδεμένη ενίσχυση:
Από 1,5% που ισχύει, το Συμβούλιο πρότεινε το 7%, ενώ το Ευρωκοινοβούλιο το 15%. Μιλάμε για ένα μεγάλο νούμερο και πρόκειται για μια αθροιστική πολιτική που θα στηρίξει 3 νέες ποιοτικές κατηγορίες προϊόντων νησιωτικής γεωργίας, ορεινής γεωργίας και παραδοσιακής γεωργίας μετά τα ΠΟΠ (Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης), ΠΓΕ (Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη) και βιολογικά προϊόντα. 

Νέοι αγρότες: 
το κριτήριο είναι καθαρά ηλικιακό και αφορά νέους ως 35-40 ετών. Μόνο το 6% των γεωργών της Ευρώπης είναι κάτω των 35 ετών. Γενικά, θα δοθούν 2% από των πρώτο πυλώνα των άμεσων ενισχύσεων στους νέους αγρότες. Ενισχύονται οι νέοι αγρότες στο ξεκίνημά τους με λεφτά χωρίς εγγυητική επιστολή. Απλουστεύεται η διαδικασία στήριξης των νέων αγροτών. Ο νέος αγρότης διακρίνεται από τον νεοεισερχόμενο στη γεωργία. Θα γίνει προσπάθεια για στήριξη της απασχόλησης μέσω της γεωργίας για να μειωθεί η ανεργία.
Ενεργός αγρότης: Κάθε κράτος μέλος θα ορίσει μόνο του ποιον θεωρεί ενεργό αγρότη ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του κάθε κράτους μέλους.

Περιβαλλοντική διάσταση της ΚΑΠ: Θεσπίζονται κανόνες αειφόρου γεωργίας για να μην κατασπαταλούνται οι πόροι και να υπάρχει πρόνοια και για τις μελλοντικές γενιές. Με βάση τα μέχρι στιγμής στοιχεία το 30% της ενίσχυσης θα αφορά περιβαλλοντικά μέτρα.
 
 Αγρανάπαυση: Στο 5% κατά πάσα πιθανότητα θα είναι η υποχρέωση αγρανάπαυσης με βάση τη νέα ΚΑΠ, με υποχρέωση για αγρανάπαυση από τους καλλιεργητές με έκταση μεγαλύτερη των 150 στεμμάτων.
• Αμειψισπορά: εναλλαγή στις καλλιέργειες για αποφυγή μονοκαλλιεργειών. Πάνω από 100 στρέμματα υπάρχει η υποχρέωση για εναλλαγή καλλιεργειών. 
• Ακαλλιέργητο περιθώριο (Πρασίνισμα): Η πρόταση του Συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας είναι το ακαλλιέργητο περιθώριο να αφορά το 5%, ενώ η Κομισιόν είχε ζητήσει το 7%. Στόχος είναι να αφήνουμε περιθώριο στην άγρια φύση να αναπτυχθεί. Για την Ελλάδα ζητήθηκε κατά τη διαπραγμάτευση να εξαιρεθούν οι ελαιώνες, οι οπωρώνες, τα ψυχανθή, τα αρωματικά φυτά (γενικά οι μακροχρόνιες καλλιέργειες) από το ακαλλιέργητο περιθώριο. Υποχρέωση για το πρασίνισμα θα έχουν οι καλλιεργητές με έκταση μεγαλύτερη των 150 στεμμάτων. Με άλλα λόγια περίπου κάτω από το 5% των Ελλήνων αγροτών θα πρέπει να λάβει μέτρα πρασινίσματος. 
• Βοσκότοποι: Ευνοϊκή υπήρξε και η τροποποίηση του ορισμού των βοσκοτόπων προκειμένου να περιλαμβάνει και τις φρυγανώδεις και ξυλώδεις βλαστήσεις – κάτι που ουσιαστικά τριπλασιάζει αυτές τις αξιοποιήσιμες εκτάσεις για την κτηνοτροφία του τόπου μας και δίνει μεγάλη ευχέρεια και υποστήριξη στους κτηνοτρόφους, αλλά και μας επέτρεψε να πάμε τη συνδεδεμένη ενίσχυση στο 7%, από το 1,5% του προϋπολογισμού μας στο οποίο βρισκόταν κατά το παρελθόν» και με βάσιμο μάλιστα, ενδεχόμενο, να είναι και υψηλότερη, σύμφωνα με δηλώσεις του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Ο βοσκότοπος που απαιτείται για την κατοχύρωση ενός δικαιώματος στην περίπτωση εκτροφής Μεγάλων Μονάδων Ζώων (αγελάδες, ίπποι κ.ά.) είναι στα 10 στρέμματα, ενώ στην περίπτωση των αιγοπροβάτων η σχέση διαμορφώνεται στο 1/6 (1 ΜΜΖ=6 αιγοπρόβατα
• Οι ποσοστώσεις για τη ζάχαρη θα παραταθούν μέχρι το 2017. Ενώ για τις ποσοστώσεις στο αγελαδινό γάλα δεν έχει υπάρξει ακόμα οριστική απόφαση.