εγγραφείτε: Άρθρα
εύρεση
Τα πρωτόκολλα βιωσιμότητας κλειδί για την ενθάρρυνση των σύγχρονων αγροτών
Το παρόν άρθρο αποτελεί μέρος της ειδικής έκθεσης, με τίτλο: Ανακαλύπτοντας τις διαφορετικές επιλογές για μια βιώσιμη γεωργία.
Τα πρωτόκολλα για μια βιώσιμη γεωργία μπορούν να αποτελέσουν ένα ανεκτίμητο εργαλείο για τους αγρότες ώστε να καταστήσουν τις φάρμες τους οικονομικά βιώσιμες. «Έτσι θα μπορούμε να τις μεταβιβάσουμε και στις επόμενες γενιές» , δήλωσε χαρακτηριστικά ο Αμερικανός αγρότης Άαρον Μπαρθέγιος σε συνέντευξή του στην EURACTIV.
Ο νέος αυτός αγρότης κατέχει μια οικογενειακή φάρμα μαζί με τον αδερφό του ενώ διατηρεί και μια σειρά από καλλιέργειες, ιδίως βαμβακιού, στην Καλιφόρνια. Όπως και για πολλούς άλλους αγρότες, το κύριο μέλημα του Μπαρθέγιος είναι η βιωσιμότητα του αγροκτήματός του τόσο σε οικονομικό όσο και σε περιβαλλοντικό επίπεδο γι’ αυτό και χρησιμοποιεί ως επί το πλείστον σύγχρονες τεχνολογικές πρακτικές.
«Η οικογένειά μου ζει από το αγρόκτημα, όπως και η οικογένεια του αδερφού μου. Το βλέπουμε ως ευκαιρία για τα παιδιά μας και τα εγγόνια μας», είπε στην EURACTIV. Παράλληλα, προσθέτει ότι η οικογενειακή φάρμα έχει προσαρμοστεί στα σύγχρονα πρότυπα ώστε να παραμείνει εμπορικά βιώσιμη.
Αυτή η φιλοδοξία οδήγησε τον Μπαρθέγιος να γίνει μέρος μιας καινούργιας πρωτοβουλίας των Η.Π.Α., του λεγόμενου Πρωτοκόλλου Εμπιστοσύνης των Η.Π.Α. για το Βαμβάκι (U.S. Cotton Trust Protocol.
Το εν λόγω πρωτόκολλο προάγει την βιωσιμότητα στις καλλιέργειες βαμβακιού θέτοντας νέα πρότυπα , νέους μετρήσιμους στόχους και μετρήσεις στην παραγωγή βαμβακιού με στόχο να βελτιωθούν ταχύτατα οι παράμετροι-κλειδιά της βιώσιμης ανάπτυξης.
«Μας δίνει την ευκαιρία να πούμε την ιστορία μας ως αγρότες», είπε τονίζοντας πως οι αγρότες πρέπει να αισθάνονται καλά όταν λένε τα πράγματα από τη δική τους ματιά.
«Πρέπει να βεβαιωθούμε πως οι άνθρωποι γνωρίζουν ότι δεν είμαστε εδώ μόνο για να βγάζουμε χρήματα. Θέλουμε να είμαστε βιώσιμοι. Θέλουμε οι επόμενες γενιές των οικογενειών μας να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες που είχαμε εμείς», είπε.
Ωστόσο, ενώ αυτό είναι ένα μήνυμα που οι καταναλωτές θέλουν να ακούν όλο και περισσότερο, η βιομηχανία αδυνατεί πολλές φορές να το μεταφέρει με επιτυχία, σύμφωνα με τον Μπαρθέγιος.
Εδώ έρχονται ν τα πρωτόκολλα βιωσιμότητας.
«Το [πρωτόκολλο] είναι ένας τρόπος για να γεφυρωθούν αυτές οι δύο πλευρές», είπε, χαρακτηριστικά. Επισήμανε, μεταξύ άλλων, ότι το εν λόγω πρωτόκολλο επιτρέπει στους καταναλωτές να έρθουν πιο κοντά στους αγρότες και να κατανοήσουν τον αντίκτυπο των επιλογών τους.
Το συγκεκριμένο πρωτόκολλο, επιπλέον, αναγνωρίζει «πολλές από τις πρακτικές που έχουν ήδη ασκήσει αγρότες για να παραμείνουν βιώσιμοι», είπε.
Ξεχώρισε τις έξι βασικές παραμέτρους που ενισχύει το Πρωτόκολλο Εμπιστοσύνης κι είναι οι εξής: η διαχείριση νερού, η χρήση γης, η απώλεια εδάφους, οι εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και η ενεργειακή απόδοση.
«Όλοι έχουμε τα δικά μας αρχεία και μπορούμε να δούμε στο δικό μας αγρόκτημα πόσο έχουμε προχωρήσει όλα αυτά τα χρόνια. Μπορούμε επίσης να παρατηρήσουμε πόσο διαφορετικά πράγματα κάνουμε τώρα σε σχέση με το παρελθόν. Όμως το θέμα είναι η συλλογή όλων αυτών των δεδομένων να γίνει με έναν τέτοιο τρόπο ώστε να είναι εύκολο να τα παρουσιάσουμε, ως αγρότες, στα brands και στους εμπόρους λιανικής πώλησης. Στην πραγματικότητα, στόχος είναι να μπορούμε να επισημάνουμε όλες τις βελτιώσεις που έχουμε κάνει μέσα στα χρόνια », είπε.
Ενώ ο Μπαρθέγιος είναι ακόμα σχετικά νέος στο Πρωτόκολλο Εμπιστοσύνης, καθώς υπέγραψε το 2020, ελπίζει ότι θα του επιτρέψει επίσης να σημειώσει περαιτέρω πρόοδο στο αγρόκτημά του.
«Ο πραγματικός στόχος πίσω από το Πρωτόκολλο Εμπιστοσύνης για το βαμβάκι είναι ο εξής: να μπορούμε να συλλέξουμε δεδομένα, να διδαχτούμε από αυτά και να συνεχίσουμε να βελτιωνόμαστε καθώς προχωράμε», είπε χαρακτηριστικά. Παράλληλα, επισήμανε πως μέσω του πρωτοκόλλου μπορεί να συγκρίνει την πρόοδό του συγκεντρώνοντας δεδομένα από άλλες φάρμες που το έχουν υπογράψει επίσης.
Σχολιάζοντας τα παρόμοια πρωτόκολλα που αρχίζουν να εμφανίζονται και σε άλλους τομείς, ο Μπαρθέγιος τόνισε την ανάγκη τα πρωτόκολλα αυτά να είναι συνδεδεμένα με τις ανάγκες των αγροτών και των λιανοπωλητών έτσι ώστε να διασφαλιστεί ότι είναι κατάλληλα και φιλικά προς τον χρήστη.
«Πολλές φορές [οι αγρότες] εκφοβίζονται από ορισμένες πλατφόρμες λογισμικού και προσπαθούν να καταλάβουν πώς λειτουργούν ή προσπαθούν να ‘ανεβάσουν’ τις πληροφορίες τις σε αυτές», επεσήμανε.
«Οι ηγέτες της βαμβακοβιομηχανίας ξόδεψαν πολύ χρόνο και ενέργεια για να διασφαλίσουν ότι οι ερωτήσεις που τέθηκαν ήταν σχετικές με το τι πρέπει να γνωρίζουν τα brands και οι έμποροι λιανικής πώλησης από την πλευρά τους, αλλά και με τρόπο που να έχει νόημα για έναν αγρότη», δήλωσε. Τέλος, πρόσθεσε ότι το παραπάνω αποτελεί και κλειδί για την επιτυχία οποιουδήποτε παρόμοιου πρωτοκόλλου.
Πγή: EurActiv.com, Oct 26, 2021