εγγραφείτε: Άρθρα
εύρεση
Νέος Αναπτυξιακός Νόμος
Λίγες μέρες υπομονής ακόμα θα πρέπει να κάνουν οι επαγγελματίες του αγροτικού χώρου και οι επιχειρήσεις του ευρύτερου αγροδιατροφικού τομέα προκειμένου να διαπιστώσουν εάν πράγματι ο νέος Αναπτυξιακός «απαντάει» στις ανάγκες του κλάδου.
Η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης ολοκληρώθηκε και πλέον το σχετικό νομοσχέδιο παίρνει τις επόμενες μέρες το δρόμο για τη Βουλή. Στο κείμενο των πάνω από 130 σελίδων έχουν συμπεριληφθεί πολλές παρατηρήσεις ενώ το «γράψε-σβήσε» θα συνεχιστεί ως το τέλος. Μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν έχει γίνει γνωστό αν τελικά ενσωματώθηκε στο νομοσχέδιο η πρόταση συμβούλων του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης που είχε παρουσιάσει αποκλειστικά η Agrenda. Υπενθυμίζουμε ότι η πρόταση αφορούσε τη δημιουργία ενός «μίνι» Αναπτυξιακού για επενδύσεις γεωργοκτηνοτροφικού χαρακτήρα ύψους 60.000-180.000 ευρώ και έναν «κανονικό» για τα αγροτοδιατροφικά προϋπολογισμού 180.000-1.000.000 ευρώ.
Κατά τα άλλα, σε σχέση με το αρχικό -προ-διαβούλευσης- κείμενο, στα κίνητρα πλέον εντάσσονται, μεταξύ άλλων:
● Οι ενισχύσεις στη ναυπηγική βιομηχανία για ναυπηγήματα «που προορίζονται για σταθερές, μακροχρόνιες πλωτές βιομηχανικές ή και ενεργειακές εγκαταστάσεις».
● Έργα πολιτικού μηχανικού που υποστηρίζουν την κατασκευή ενεργειακών εγκαταστάσεων και υποδομών καθώς και οι δαπάνες σύνδεσης για επενδύσεις παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ,
● Οι επενδύσεις που αφορούν σε εγκαταστάσεις Ειδικής Τουριστικής Υποδομής (π.χ. Συνεδριακών Κέντρων κ.ά.).
● Οι επενδύσεις που αφορούν οργανωμένους υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων και σύνθετα τουριστικά καταλύματα.
● Οι επενδύσεις μετατροπής χαρακτηρισμένων παραδοσιακών ή διατηρητέων κτισμάτων σε ξενοδοχειακές μονάδες τουλάχιστον δύο αστέρων (ίσχυε για 3 αστέρων και άνω προηγουμένως) καθώς και οι επενδύσεις εκσυγχρονισμού ξενοδοχειακών μονάδων που λειτουργούν σε χαρακτηρισμένα παραδοσιακά ή διατηρητέα κτίρια και ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον δύο αστέρων,
● Στα επενδυτικά σχέδια επιχειρήσεων που πραγματοποιούνται σε ΒΕΠΕ, Επιχειρηματικά Πάρκα, Ζώνες Καινοτομίας κλπ. παρέχεται το ανώτατο δυνατό ποσοστό ενίσχυσης.
● Επιδοτούνται και επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται με πρωτοβουλία και για λογαριασμό του Δημοσίου από ιδιώτη στην περίπτωση των κλειστών σταθμών δημόσιας χρήσης στάθμευσης».
● Είναι δυνατή η κάλυψη μέρους της απαιτούμενης ίδιας συμμετοχής με έκδοση μετοχών υπέρ το άρτιο, δίχως να απαιτείται μετοχοποίησή τους και καταβολή φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίων.
● Παλαιά ημιτελή επενδυτικά σχέδια που παρέμεναν εκκρεμή λόγω δικαστικών διαφορών δίχως υπαιτιότητα του επενδυτή, δύνανται να ενεργοποιούνται ξανά.
Ως τις 15/1 αιτήσεις
Την ίδια στιγμή και προκειμένου να μην υπάρξει κενό μέχρι την ψήφιση του νέου νόμου για όσες επιχειρήσεις επιθυμούν να καταθέσουν προτάσεις, η κυβέρνηση έδωσε νέα, δεύτερη στη σειρά παράταση έως τις 15 Ιανουαρίου για τον παλαιό Αναπτυξιακό. Η παράταση αφορά τα καθεστώτα γενικής επιχειρηματικότητας και, όπως είναι γνωστό, προσφέρει ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς μέσω φοροαπαλλαγών, που μπορεί να φτάσουν μέχρι το 100% του ανώτατου επιτρεπόμενου ύψους ενίσχυσης για κάθε επενδυτικό σχέδιο. Οι φοροαπαλλαγές μπορούν να συνδυαστούν με επιδοτούμενα δάνεια από το ΕΤΕΑΝ, μέχρι το ανώτατο ύψος των προβλεπόμενων ενισχύσεων. Το ελάχιστο ύψος επένδυσης για τα σχέδια Γενικής Επιχειρηματικότητας είναι:
● Για Μεγάλες Επιχειρήσεις : 500.000€
● Για Μεσαίες Επιχειρήσεις: 250.00€
● Για Μικρές Επιχειρήσεις: 150.000€
● Για Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις: 100.000€
Δυνατότητα κάλυψης μέχρι και 100% της επιδότησης με προσκόμιση εγγυητικής
Κατά τα άλλα, οι βασικές αρχές του νέου αναπτυξιακού όπως αυτές είχαν αποκαλυφθεί, στο αρχικό νομοσχέδιο τον Οκτώβριο παραμένουν αναλλοίωτες κι έχουν ως εξής:
● Δίνεται δυνατότητα προκαταβολής έως και 100% της επιδότησης με κάλυψη εγγυητικής επιστολής.
● Επιτρέπεται η εμπροσθοβαρής χρήση των φοροαπαλλαγών ώστε να δημιουργείται άμεσος αντίκτυπος στη ρευστότητα και τη βιωσιμότητα της επένδυσης.
● Απελευθερώνεται η επιλογή του μίγματος ευεργετημάτων του αναπτυξιακού νόμου (φοροαπαλλαγές, επιδότηση κ.α.) για επενδύσεις κάτω από €50 εκατομμύρια, ώστε να ενισχυθεί η ευελιξία της χρηματοδότησης για Μικρούς και Μεσαίους επενδυτές.
● Παρέχεται δυνατότητα κάλυψης της ίδιας συμμετοχής και με άμεσα ρευστοποιήσιμα πάγια στοιχεία της επιχείρησής τους.
● Οι αιτήσεις υπαγωγής θα είναι συνεχείς, και οι αξιολογήσεις θα γίνονται 2 φορές το χρόνο (τώρα έχουμε 2 κύκλους προκηρύξεων διάρκειας 1 μήνα με… παρατάσεις).
● Δυνατότητα παράτασης για ένα έτος, λόγω οικονομικής κρίσης, της ολοκλήρωσης επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί από το 2007 και μετά.
● Δυνατότητα, κατόπιν αίτησης του επενδυτή, διενέργειας ενδιάμεσων και τελικών ελέγχων από πιστοποιημένους φορείς του ιδιωτικού τομέα, ώστε να καταστεί δυνατή η άμεση περαίωση σωρευμένων ελέγχων και η εκταμίευση εκκρεμών δόσεων.
● Επανέρχεται στα 50 εκατ. ευρώ (από 150 εκατ. ευρώ) το όριο κύρωσης από την Βουλή ώστε να ενισχυθεί η διαφάνεια.
● Συνενώνονται σε ενιαίο σχήμα οι γενικές γραμματείες ιδιωτικών και στρατηγικών επενδύσεων, ενώ δημιουργούνται νέες διευθύνσεις. Η νέα γραμματεία θα έχει την ευθύνη της αδειοδότησης ενώ στο «Invest in Greece» παραμένει η διαδικασία υποδοχής και υποστήριξης των επενδυτών.
● Εισάγεται για τις Στρατηγικές Επενδύσεις ο θεσμός των Ειδικών Σχεδίων Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ). Θα επιτρέπει την έκδοση προεδρικών διαταγμάτων για τον χωροταξικό προσδιορισμό, την επενδυτική ταυτότητα, τη χρήση γης, τη χωροθέτηση και την παραχώρηση αιγιαλού και παραλίας για τις στρατηγικές επενδύσεις.
● Αλλάζει ο τρόπος αξιολόγησης της φερεγγυότητας των επενδυτών αυξάνοντας την διαχειριστική αμοιβή υπέρ του δημοσίου και καταργώντας παράλληλα την εγγυητική επιστολή.