εγγραφείτε: Άρθρα
εύρεση
Κατανάλωση Ζωοτροφών
Σύμφωνα με στοιχεία από έρευνα της ICAP, αναμένεται αύξηση της τάξης του 2-3% στην κατανάλωση ζωοτροφών για την περίοδο 2016-2017, σύμφωνα με στοιχεία από έρευνα της ICAP.
Ο όγκος της εγχώριας κατανάλωσης σύνθετων ζωοτροφών για την κτηνοτροφία τα τελευταία χρόνια καταγράφει μικρές ετήσιες αυξομειώσεις, με το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς να προορίζεται για τη σίτιση πτηνών και αιγοπροβάτων.
Μάλιστα, ο όγκος της συνολικής εγχώριας κατανάλωσης σύνθετων ζωοτροφών για την κτηνοτροφία, χωρίς να περιλαμβάνεται η ιδιοκατανάλωση, παρουσίασε μικρή άνοδο της τάξης του 2% το 2015 έναντι του 2014.
Στο πλαίσιο της μελέτης πραγματοποιήθηκε χρηματοοικονομική ανάλυση δείγματος εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα των ζωοτροφών για την κτηνοτροφία, για την πενταετία 2010-2014, ενώ συνετάχθησαν και ομαδοποιημένοι ισολογισμοί για τη διετία 2013-2014. Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού 20 αντιπροσωπευτικών παραγωγικών επιχειρήσεων ζωοτροφών για την κτηνοτροφία προκύπτει ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 5,3% το 2014-2013.
Πτωτική πορεία, αλλά με επιβραδυνόμενο ρυθμό, παρουσιάζει η κατανάλωση τροφών για κατοικίδια ζώα, η οποία καλύπτεται σε σημαντικό βαθμό από εισαγόμενα προϊόντα, όπως προκύπτει από σχετική έρευνα της ICAP.
Όπως σημειώνεται στη μελέτη, ο τομέας των ζωοτροφών για την κτηνοτροφία αποτελείται, σύμφωνα με τη μελέτη, από σημαντικό αριθμό παραγωγικών επιχειρήσεων, οι οποίες διαθέτουν τα προϊόντα τους σε κτηνοτροφικές και πτηνοτροφικές μονάδες, καθώς επίσης και σε χονδρεμπόρους. Συγχρόνως, υπάρχουν μεγάλες καθετοποιημένες μονάδες εκτροφής ζώων που παρουσιάζουν αξιόλογη παραγωγική δραστηριότητα σε ζωοτροφές, οι οποίες όμως προορίζονται (στην πλειονότητά τους) για την κάλυψη των δικών τους αναγκών (ιδιοκατανάλωση).
Αντίθετα, ο κλάδος των τροφών για κατοικίδια ζώα περιλαμβάνει κυρίως εισαγωγικές επιχειρήσεις (και λιγότερο παραγωγικές), αρκετές από τις οποίες δραστηριοποιούνται και σε άλλους κλάδους (π.χ. εμπόριο ειδών διατροφής).
Σύμφωνα με τη μελέτη, η ζήτηση των ζωοτροφών για την κτηνοτροφία επηρεάζεται από τον πληθυσμό και την εξέλιξη του ζωικού κεφαλαίου, το είδος των κτηνοτροφικών δραστηριοτήτων, τις κλιματολογικές συνθήκες, την μορφολογία του εδάφους κ.ά. Βασικός προσδιοριστικός παράγοντας της ζήτησης για τροφές κατοικίδιων ζώων είναι ο αριθμός των ζώων που κατέχουν τα νοικοκυριά της χώρας.
Παράλληλα, η τιμή διάθεσης σε συνδυασμό με το διαθέσιμο εισόδημα, η διαφήμιση και οι διατροφικές ανάγκες κάθε κατοικίδιου καθορίζουν τη ζήτηση για τα εξεταζόμενα προϊόντα.
Όπως σημειώνει η ICAP, οι δύο εξεταζόμενες κατηγορίες ζωοτροφών απευθύνονται σε διαφορετικό αγοραστικό κοινό, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ξεχωριστά κανάλια διανομής για κάθε μία κατηγορία προϊόντων. Οι ζωοτροφές που απευθύνονται στην κτηνοτροφία διανέμονται απευθείας σε κτηνοτροφικές μονάδες και χονδρεμπόρους. Ο μεγαλύτερος όγκος των τροφών για κατοικίδια ζώα διοχετεύεται στην αγορά μέσω super – market και pet shops.
Σύμφωνα με την κ. Ελευθερία Παραμερίτη, Consultant Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της ICAP Group, η οποία επιμελήθηκε της συγκεκριμένης μελέτης, «Ο όγκος της συνολικής εγχώριας κατανάλωσης σύνθετων ζωοτροφών για την κτηνοτροφία, χωρίς να περιλαμβάνεται η ιδιοκατανάλωση, παρουσίασε μικρή άνοδο της τάξης του 2% το 2015 έναντι του 2014. Οι τροφές που προορίζονται για τη σίτιση των πτηνών και των αιγοπροβάτων καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής αγοράς. Η ζήτηση καλύπτεται ουσιαστικά από την εγχώρια παραγωγή, ενώ οι εισαγωγές σε τελικά προϊόντα (σύνθετες ζωοτροφές) είναι περιορισμένες. Οι εξαγωγές κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα. Η αγορά των ζωοτροφών για την κτηνοτροφία είναι διασπαρμένη μεταξύ αρκετών επιχειρήσεων».
Σε ότι αφορά τον όγκο της εγχώριας κατανάλωσης ζωοτροφών για κατοικίδια ζώα, σύμφωνα με την κ. Ελένη Δεμερτζή, Senior Manager της ICAP Group, «Παρουσίασε σημαντική άνοδο την προηγούμενη δεκαετία. Από το 2009 και μετά, όμως, η εγχώρια αγορά κινείται πτωτικά, με κορύφωση το 2012. Το 2015, η αγορά διαμορφώθηκε στα ίδια σχεδόν επίπεδα με το 2014, καθώς εκτιμάται οριακή μείωση 0,5%. Η ζήτηση καλύπτεται κυρίως από εισαγόμενα προϊόντα. Όσον αφορά την κατανομή της αγοράς ανά κατηγορία ζώων, το μεγαλύτερο μερίδιο καταλαμβάνουν οι σκυλοτροφές με ποσοστό υπερδιπλάσιο σε σχέση με τις τροφές που προορίζονται για γάτες».
Σύμφωνα με τις ισχύουσες συνθήκες και τάσεις της αγοράς, η κατανάλωση ζωοτροφών για την κτηνοτροφία (σε ποσότητα) εκτιμάται ότι τη διετία 2016-2017 θα παρουσιάσει χαμηλούς ρυθμούς μεταβολής (από στασιμότητα έως μικρή αύξηση 2%-3%). Η συνολική αγορά των τροφών κατοικίδιων ζώων (σε ποσότητα) προβλέπεται ότι θα παραμείνει και το 2016 στα επίπεδα του 2015.
Στο πλαίσιο της μελέτης πραγματοποιήθηκε χρηματοοικονομική ανάλυση δείγματος εταιριώνπου δραστηριοποιούνται στον τομέα των ζωοτροφών για την κτηνοτροφία, καθώς και στον τομέα των τροφών για τα κατοικίδια, για την πενταετία 2010-2014. Επιπλέον, συνετάχθησαν ομαδοποιημένοι ισολογισμοί για τη διετία 2013-2014.
Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού 20 αντιπροσωπευτικών παραγωγικών επιχειρήσεων ζωοτροφών για την κτηνοτροφία προκύπτει ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 5,3% το 2014/2013. Τα μικτά κέρδη σημείωσαν άνοδο της τάξης του 4%, γεγονός που οφείλεται στην πτώση του κόστους πωλήσεων (-6,9%), που υπερκάλυψε τη μείωση του συνολικού κύκλου εργασιών των εταιρειών του δείγματος.
Η εξέλιξη αυτή σε συνδυασμό με την άνοδο των προμηθειών και λοιπών λειτουργικών εσόδων οδήγησε στην αύξηση του συνολικού λειτουργικού αποτελέσματος κατά 16,4% το 2014. Τελικά το καθαρό αποτέλεσμα των εταιριών του δείγματος παρέμεινε σε θετικά επίπεδα, αλλά περιορίστηκε κατά 5% το 2014 σε σχέση με το 2013.
Αναφορικά με τον τομέα των ζωοτροφών για κατοικίδια ζώα, από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού βάσει δείγματος 14 επιχειρήσεων του κλάδου, προκύπτουν τα εξής: οι συνολικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 11,6% το 2014/13, τα δε μικτά κέρδη παρουσίασαν άνοδο με υψηλότερο ρυθμό (17%). Η σημαντική αυτή αύξηση των μικτών κερδών υπερκάλυψε την άνοδο των λοιπών λειτουργικών εξόδων, έχοντας ως αποτέλεσμα την αύξηση των λειτουργικών κερδών κατά 78,7% το 2014. Τα συνολικά καθαρά κέρδη (προ φόρου) αυξήθηκαν κατά 25,4% την ίδια περίοδο.