εγγραφείτε: Άρθρα
εύρεση
Η Κατάσταση της Αιγοπροβατοτροφίας
Ο ευρωπαϊκός τομέας της αιγοπροβατοτροφίας βρίσκεται σε ένα οριακό σημείο πέραν του οποίου κάθε επιδείνωση πιθανότατα θα προκαλέσει ανεπανόρθωτη ζημιά τόσο στον τομέα όσο και στις αγροτικές περιοχές γενικότερα.
Οι παραπάνω λόγοι επισημαίνονται σε ανάλυση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με θέμα τις «Προοπτικές για τα γεωργικά προϊόντα και τα αγροτικά εισοδήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση έως το 2020» όπου προβλέπεται μείωση στην παραγωγή πρόβειου κρέατος (-16% από το 2022), η οποία αναμένεται να συνεχιστεί σε βάθος χρόνου λόγω της συνεχούς τάσης μείωσης των αγελών και των αποθεμάτων.
Στις βασικές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν περιλαμβάνονται η μείωση του αριθμού των κοπαδιών, η πτώση της παραγωγής και κατανάλωσης αιγοπρόβειου κρέατος καθώς και οι εισαγωγές από χώρες εκτός Ε.Ε. που επιδεινώνουν την κατάσταση.
Επίσης, σε μελέτη των κεντρικών αγροτοσυνεταιριστικών οργανώσεων Copa-Cogeca, τονίζεται ότι χρειάζεται συνεχής προσοχή και απαιτούνται κατάλληλα μέτρα εν όψει του γεγονότος ότι η κατανάλωση πρόβειου κρέατος στην Ευρώπη έχει μειωθεί. Σύμφωνα με τις προοπτικές η κατά κεφαλήν κατανάλωση πρόβειου και αιγείου κρέατος το 2022 θα είναι λιγότερο από 2 κιλά από μια συνολική μέση κατανάλωση κρέατος των 82,6 kg/έτος.
Ενέργειες προώθησης και ενημέρωσης
Όπως τονίζεται από τις δύο οργανώσεις, εκτός από τις προσπάθειες για τη σταθεροποίηση της προσφοράς, είναι πιθανό να εγγυηθούν ένα βιώσιμο μέλλον για τον τομέα ενέργειες που εστιάζονται στη ζήτηση του αιγοπρόβειου κρέατος. Μπορούν να αναπτυχθούν διάφορες στρατηγικές σε μια προσπάθεια να αυξηθούν τόσο τα επίπεδα της κατανάλωσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και η προστιθέμενη αξία σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού, ενώ ταυτόχρονα θα επιτρέψουν στους παραγωγούς να απολαύσουν καλύτερες αποδόσεις από την αγορά.
Σε γενικές γραμμές, παρόλο που οι καταναλωτές έχουν μια θετική εικόνα για το φυσικό προϊόν που προέρχεται από την Ευρωπαϊκή παραγωγή αιγοπροβάτων, ωστόσο, δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες τους ως ένα βολικό και καινοτόμο προϊόν. Το αρνί εξακολουθεί να θεωρείται ως ένα πολύ παραδοσιακό προϊόν, με την κατανάλωση να περιορίζεται σε συγκεκριμένες γιορτές ή εκδηλώσεις μεγάλης κλίμακας. Μάλιστα, μεταξύ των νεότερων καταναλωτών η κατανάλωση αρνιού συχνά τείνει να είναι ιδιαίτερα χαμηλή.
Η ικανοποίηση των σύγχρονων καταναλωτών και ιδίως των νεότερων, μπορεί να επιτευχθεί στο μέλλον μέσω της καινοτομίας, τόσο με παρουσιάσεις του προϊόντος όσο και με προσφορές συνταγών. Ωστόσο, αυτές οι νέες προσεγγίσεις πρέπει επίσης να κοινοποιούνται αποτελεσματικά σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού στον τελικό χρήστη. Ο καλύτερος τρόπος να γίνει αυτό είναι μέσω εκστρατειών ενημέρωσης και προώθησης.
Ο κοινοτικός κανονισμός 3/2008 σχετικά με τα μέτρα ενημέρωσης και προώθησης των γεωργικών προϊόντων στην εσωτερική αγορά και στις τρίτες χώρες και ο κανονισμός 501/2008 για τη θέσπιση των κανόνων εφαρμογής, καθιερώνει μηχανισμό για την προώθηση του πρόβειου κρέατος. Το παράρτημα Ι κάλυπτε τις εκστρατείες ενημέρωσης και προώθησης μόνο για το πρόβειο κρέας που καλύπτεται από τα καθεστώτα ποιότητας, αλλά πλέον από το 2013 είναι δυνατή και η γενική προώθηση του πρόβειου κρέατος.
Ο ρόλος που διαδραματίζουν οι ποιοτικές ενδείξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΠΟΠ, ΠΓΕ, κ.λπ.) για την προώθηση της ποιότητας δεν μπορούν να αμφισβητηθούν. Συμβάλλουν κυρίως στην ενίσχυση της θετικής εικόνας του ευρωπαϊκού πρόβειου κρέατος. Η γενική προώθηση του πρόβειου κρέατος θα είναι επίσης επωφελής για τα ανατολικά κράτη μέλη στα οποία η ανάπτυξη συστημάτων ποιότητας για το πρόβειο κρέας δεν έχει γίνει πραγματικά.
Ωστόσο, λόγω της έκτασης των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν και της ανάγκης βέλτιστης απόδοσης, το πρόγραμμα θα πρέπει να συνεχίσει να καθιστά δυνατή την αντιμετώπιση των κύριων λόγων μείωσης της κατανάλωσης.
Λόγω της τρέχουσας κατάστασης στον τομέα του αιγοπρόβειου και των μακροπρόθεσμων προβλέψεων, είναι σημαντικό να διατηρηθεί η νεοεισαχθείσα συγχρηματοδότηση από την ΕΕ στην γενική προώθηση του κρέατος καταγωγής Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Οι αγορές στόχοι των εκστρατειών ενημέρωσης και προώθησης
Η εγχώρια αγορά πρέπει να είναι στοχευμένη λόγω της πτώσης της κατανάλωσης για τους λόγους που προαναφέρθηκαν καθώς και λόγω της αύξησης των εισαγωγών.
Οι δράσεις θα πρέπει να περιορίζονται σε πρόβειο κρέας προέλευσης Ευρωπαϊκής Ένωσης, με προτεραιότητα στην συγχρηματοδότηση, προσπαθειών που αναπτύσσονται από κοινού μεταξύ διαφόρων κρατών μελών.
Τα κύρια βασικά μηνύματα και οι κύριες ομάδες-στόχοι
Οι προβλεπόμενες δραστηριότητες προώθησης θα πρέπει να αντιμετωπίσουν τις ακόλουθες πτυχές:
-Βελτίωση της παρουσίασης – συμβουλές για τους διαφορετικούς παράγοντες της –εφοδιαστικής αλυσίδας που εμπλέκονται στην παραγωγή και την εμπορία των προϊόντων.
– Βελτίωση των γνώσεων των καταναλωτών σχετικά με τους τρόπους για την χρήση και προετοιμασία του προϊόντος.
-Ανάπτυξη νέων συνταγών.
-Επικοινωνία με διάφορους φορείς στο πλαίσιο της αλυσίδας εφοδιασμού, καθώς και με τους καταναλωτές σχετικά με τις εγγενείς ιδιότητες του Ευρωπαϊκού αιγοπρόβειου και των τρόπων παραγωγής του.
Οι καμπάνιες που είχαν την πιο θετική επίπτωση εκτός του οριζοντίου καθεστώτος προώθησης (κανονισμός 3/2008)
Ο τομέας του πρόβειου και αιγείου κρέατος ήταν επιλέξιμος για συγχρηματοδότηση, αλλά μόνο για όπου καλυπτόταν από ένα σύστημα ποιότητας. Πλέον είναι επιλέξιμος για γενικές εκστρατείες ενημέρωσης και προώθησης της ΕΕ που αρχίζουν από το φθινόπωρο.
Στον τομέα του πρόβειου κρέατος, έχουμε ήδη ένα παράδειγμα εκστρατείας προώθησης πολλών χωρών (Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ιρλανδία), που χρηματοδοτείται από τις διεπαγγελματικές οργανώσεις των χωρών αυτών, αλλά δεν ήταν επιλέξιμη για συγχρηματοδότηση της Ένωσης, δεδομένου ότι καλύπτει γενική προώθηση. Εάν επιλεγεί για συγχρηματοδότηση οι επιπτώσεις της σε επίπεδο ΕΕ θα μπορούσαν να αυξηθούν.