Μεγάλο χάσμα μεταξύ της προσφοράς και της ζήτησης στην παγκόσμια αγορά γάλακτος προβλέπει η Tetra Pak για την ερχόμενη δεκαετία, εκτιμώντας ότι η παγκόσμια κατανάλωση θα αυξηθεί κατά 36% μέχρι το 2024.
Την ίδια ώρα, ωστόσο, η εταιρεία αναφέρεται σε μια αγορά γάλακτος δύο ταχυτήτων: Εκείνη των αναδυόμενων αγορών, όπου η ζήτηση αυξάνεται με πιο γρήγορους ρυθμούς από αυτούς που η εγχώρια παραγωγή μπορεί να καλύψει- άρα δημιουργείται ένα κενό που καλούνται να καλύψουν οι εισαγωγές.
Η άλλη ταχύτητα αφορά στις ανεπτυγμένες χώρες, που έχουν να αντιμετωπίσουν τη μείωση της εγχώριας κατανάλωσης τη στιγμή που έχουν πλεόνασμα παραγωγής. Αυτές οι χώρες (σ.σ. ουσιαστικά «φωτογραφίζει» η έκθεση τους μεγάλους παραγωγούς του Βορρά και τους νεοζηλανδικούς κολοσσούς) μεταφέρουν τον ανταγωνισμό τους στο επίπεδο των εξαγωγών και στον αγώνα για εξεύρεση νέων αγορών.
Όσον αφορά στην ελληνική αγορά, η Tetra Pak αναφέρει ότι εξακολουθεί να έχει πτωτικές τάσεις με την κατανάλωση να μειώνεται σε ποσοστό 3% στους πρώτους οκτώ μήνες του 2014.
Οι χάρτινες συσκευασίες παραμένουν πρώτες στις προτιμήσεις των καταναλωτών στην Ελλάδα με μερίδιο αγοράς να προσεγγίζει το 78% (παστεριωμένο, υψηλής θερμικής επεξεργασίας, μακράς διάρκειας – UHT) με τις πλαστικές συσκευασίες να ακολουθούν.
Όπως αναφέρει η εταιρεία, οι παραγωγοί τόσο στις ανεπτυγμένες, όσο και στις αναδυόμενες αγορές γαλακτοκομικών προϊόντων πρέπει να ασχοληθούν με την προσεκτική δράση εξισορρόπησης που απαιτείται για τη διασφάλιση της βιώσιμης επιχειρηματικής επιτυχίας τους. Στην 7η έκδοση του Δείκτη Γαλακτοκομικών Προϊόντων (Dairy Index) της εταιρείας, επισημαίνονται οι ευκαιρίες και οι προκλήσεις που τίθενται από την αυξανόμενη παγκόσμια ζήτηση, η οποία πρόκειται να υπερβεί τη διαθέσιμη προσφορά για πρώτη φορά μέσα στην επόμενη δεκαετία.
Η παγκόσμια κατανάλωση θα αυξηθεί κατά 36% μέχρι το 2024, δημιουργώντας όλο και μεγαλύτερο χάσμα μεταξύ των ανεπτυγμένων και των αναδυόμενων αγορών γαλακτοκομικών προϊόντων.
Σύμφωνα με το Δείκτη Γαλακτοκομικών Προϊόντων της Tetra Pak, η ζήτηση γάλακτος πρόκειται να αυξηθεί παγκοσμίως κυρίως λόγω της πληθυσμιακής αύξησης, της αυξανόμενης ευημερίας και της αστικοποίησης στην Αφρική, την Ασία και τη Λατινική Αμερική. Ωστόσο, η προσφορά και η ζήτηση γάλακτος δεν είναι ισορροπημένη σε όλο τον κόσμο. Η αυξανόμενη ζήτηση στις αναδυόμενες αγορές γαλακτοκομικών προϊόντων δεν αναμένεται να ικανοποιηθεί από το τοπικά παραγόμενο ανεπεξέργαστο γάλα, ενώ οι ανεπτυγμένες αγορές γαλακτοκομικών προϊόντων που παράγουν πλεόνασμα γάλακτος αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις του ανταγωνισμού στις εξαγωγές και της ανταπόκρισης στη μειούμενη εγχώρια κατανάλωση.
Ο Dennis Jönsson, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Tetra Pak σχολίασε: «Η προβλεπόμενη απότομη αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης παρέχει μια τεράστια ευκαιρία για τις εταιρείες γαλακτοκομικών προϊόντων στις ανεπτυγμένες αγορές να εξάγουν γαλακτοκομικά προϊόντα σε σκόνη και γαλακτοκομικά προϊόντα υγρής μορφής σε θερμοκρασία περιβάλλοντος στις αναπτυσσόμενες οικονομίες. Ωστόσο, για να διασφαλιστεί η μακροχρόνια επιτυχία, αυτοί οι παραγωγοί πρέπει να εξισορροπήσουν τα ‘βραχυπρόθεσμα οφέλη’ των εξαγωγών με την απαίτηση για συνεχή ανάπτυξη των εγχώριων αγορών τους».
Και προσέθεσε: «Εν τω μεταξύ, οι εταιρείες γαλακτοκομικών προϊόντων σε αγορές εισαγωγής πρέπει να ανταποκριθούν στην πρόκληση για διασφάλιση βιώσιμης προσφοράς γάλακτος υψηλής ποιότητας, ικανοποιώντας παράλληλα την αυξανόμενη ζήτηση. Οι αγορές όπως η Κίνα και η Σαουδική Αραβία το επιτυγχάνουν αυτό με πολλούς τρόπους: αύξηση των επενδύσεων στην εγχώρια παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων, συνεργασίες με καθιερωμένες εταιρείες από το εξωτερικό και διαφοροποίηση των προϊόντων τους με προϊόντα προστιθέμενης αξίας. Ουσιαστικά, αυτά αποτελούν μέτρα που θα βοηθήσουν στην επίτευξη της κρίσιμης δράσης εξισορρόπησης για την υποστήριξη του μέλλοντος μιας βιώσιμης βιομηχανίας γαλακτοκομικών προϊόντων».
Eλληνική αγορά
Η οικονομική κρίση ευθύνεται για τις επιπτώσεις στην κατανάλωση λευκού γάλακτος στην ελληνική αγορά, η οποία συνεχίζει να συρρικνώνεται και το 2014, παρουσιάζοντας τους πρώτους 8 μήνες μείωση που υπερβαίνει το 3%.
Οι χάρτινες συσκευασίες παραμένουν πρώτες στις προτιμήσεις των καταναλωτών στην Ελλάδα με μερίδιο αγοράς να προσεγγίζει το 78% (παστεριωμένο, υψηλής θερμικής επεξεργασίας, μακράς διάρκειας – UHT) με τις πλαστικές συσκευασίες να ακολουθούν.