εγγραφείτε: Άρθρα
εύρεση
Πράσινες Ενισχύσεις και Βοσκοϊκανότητα
Η βοσκοϊκανότητα, δηλαδή το πόσα ζώα μπορεί να θρέψει μια έκταση βρίσκεται σε συνάρτηση με τις πράσινες ενισχύσεις.
Τον κώδωνα του κινδύνου για το ενδεχόµενο επιβολής σοβαρών κυρώσεων, που µπορεί να φθάνουν µέχρι και τη µη λήψη της πράσινης ενίσχυσης, η οποία αντιστοιχεί στο 30%, κρούει το ΓΕΩΤΕΕ για τη δροµολογούµενη σύνδεση της χαρτογράφησης των βοσκοτόπων της χώρας µε το Σύστηµα Αναγνώρισης Αγροτεµαχίων, όπως προβλέπεται από το άρθρο 60 του νόµου 4264 του 2014.
Αν και οι γεωτεχνικοί θεωρούν, ότι ορθά υιοθετείται από το νόµο η τιµή της βοσκοϊκανότητας, που θα πρέπει να ορισθεί εντός τριετίας, εντούτοις τονίζεται, ότι είναι πολύ πιθανό το πόσα τελικά ζώα «σηκώνει» ο κάθε βοσκότοπος, να αποτελέσει συνάρτηση της πράσινης ενίσχυσης και της πολλαπλής συµµόρφωσης. Με δεδοµένο, όµως, ότι η πλειοψηφία των βοσκοτόπων στην Ελλάδα είναι υποβαθµισµένοι και χαρακτηρίζονται από χαµηλή βοσκοϊκανότητα, όπως σηµειώνουν, είναι υπαρκτό το ενδεχόµενο αυτό να γυρίσει σε µπούµερανγκ.
∆ηλαδή, θα µπορεί ένας κτηνοτρόφος να ενεργοποιεί τα δικαιώµατά του, αλλά υπάρχει η πιθανότητα να µην λαµβάνει την πράσινη ενίσχυση και αυτό διότι δεν θα µπορεί να βρεθεί η επιπλέον επιλέξιµη έκταση ώστε να τηρεί τη βοσκοϊκανότητα του βοσκοτόπου, σύμφωνα με το γεωτεχνικό κ. Ρούκο.
Εκπροσωπώντας το ΓΕΩΤΕΕ στην τέταρτη γιορτή κτηνοτροφίας που πραγµατοποιήθηκε από τις 5 έως και τις 7 Σεπτεμβρίου στη Γαλάτιστα της Χαλκιδικής, ο επιστήµονας επεσήµανε ότι η σχετική ΚΥΑ που θα προσδιορίζει τις λεπτοµέρειες του 4264/2014 βρίσκεται αυτή την περίοδο υπό έκδοση και τόνισε ότι ο συγκεκριµένος κίνδυνος σε σχέση µε την πράσινη ενίσχυση θα πρέπει να προσεχθεί. Ο οµιλητής υπογράµµισε ακόµη ότι υπάρχουν και άλλα τουλάχιστον δύο σηµεία του νόµου που χρήζουν διόρθωσης, αφού µε τον τρόπο που προωθούνται έχουν µειονεκτήµατα.
Πιο συγκεκριµένα, ανέφερε πως δεν προβλέπεται η µακροχρόνια (π.χ. 10-ετούς) µίσθωση των βοσκοτόπων στους παραγωγούς, για να γίνει το πρώτο βήµα για την αποκατάσταση, αυτό, δηλαδή, που οι κτηνοτρόφοι της χώρας ζητούν εδώ και χρόνια και ότι προσεγγίζει περισσότερο το θέµα των βοσκοτόπων από την πλευρά της «τακτοποίησης» για την καταβολή των άµεσων ενισχύσεων στους παραγωγούς της χώρας και λιγότερο από τη διαχειριστική και ουσιαστική πλευρά.
Αναφορικά µε το Μέτρο 10 του νέου Προγράµµατος Αγροτικής Ανάπτυξης και ειδικότερα το υποµέτρο 10.1.4 του προγράµµατος, το οποίο σχετίζεται µε την «Περιβαλλοντική αποκατάσταση υποβαθµισµένων βοσκοτόπων», ο οµιλητής πρότεινε την εφαρµογή του σε όλη την επικράτεια και όχι µόνο σε περιοχές της Κρήτης και των νησιών του Αιγαίου, όπως προβλέπεται τώρα και παράλληλα πρόσθεσε πως η δράση να συµπληρωθεί µε την αναγωγή των εκτάσεων µε ξυλώδη βλάστηση σε ποώδη (προβλέπεται στο Ν4280/2014) και την καταπολέµηση των ανεπιθύµητων φυτών (π.χ. ασφάκα) µε µηχανικά µέσα.
Επίσης ένα άλλο σηµαντικό στοιχείο που εισάγει ο νέος Κανονισµός κατά τον κ. Ρούκο, είναι ότι οι βοσκότοποι που βρίσκονται µέσα σε περιοχές Νατούρα 2000 ή σε περιοχές οικολογικά ευαίσθητες, θα πρέπει να έχουν µια ιδιαίτερη µεταχείριση, την οποία θα την καθορίσει το κράτος – µέλος.
Την απόψη πως η επιλεξιμότητα των βοσκοτόπων είναι το αγκάθι που έχει δημιουργήσει τα προβλήματα στην καταβολή της εξισωτικής αποζημίωσης, ενώ η ρίζα του κακού πηγάζει στον ορισμό του βοσκότοπου που υπάρχει στην κοινοτική νομοθεσία και δέχεται μόνο τις εκτάσεις με ποώδη βλάστηση, εξέφρασε ο κ. Ρούκος από το βήμα ημερίδας που οργανώθηκε στο πλαίσιο της 4ης γιορτής κτηνοτροφίας της Γαλάτιστας.
Αντίθετα, για τις εκτάσεις που έχουν μεικτή (ποώδη και θαμνώδη) βλάστηση, όπως είπε, βάσει της νομοθεσίας, εφαρμόζεται ένας συντελεστής μείωσης της συνολικά επιλέξιμης έκτασης ανάλογα με την παρουσία θαμνώδους βλάστησης (π.χ. αν καλύπτει πάνω από 75% της έκτασης, ο βοσκότοπος δεν είναι επιλέξιμος.
Ο κ. Ρούκος επίσης τόνισε ότι η περίπτωση των μεικτών εκτάσεων είναι η πιο περίπλοκη και αυτή που δημιουργεί το πρόβλημα στη χώρα μας, υποστήριξε πως, κατά την προσωπική του άποψη, η λύση μπορεί να επέλθει με τη χαρτογράφηση.
Ουσιαστικά, με τη χαρτογράφηση μπορεί να γίνει η απόδοση ορθού συντελεστή επιλεξιμότητας με βάση τα οριζόμενα της τρέχουσας αλλά και της επόμενης προγραμματικής περιόδου. Πιο συγκεκριμένα, για την τρέχουσα περίοδο επειδή τα χρονικά περιθώρια είναι στενά και οι πόροι περιορισμένοι, είναι σκόπιμο να διορθωθούν το ταχύτερο δυνατόν τα όποια σφάλματα επιλεξιμότητας στο χαρτογραφικό υπόβαθρο του ΟΣΔΕ, διευκρίνισε ο κ. Ρούκος και εξέφρασε την εκτίμηση του ΓΕΩΤΕΕ ότι η επιλέξιμη έκταση των βοσκοτόπων στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο δεν ξεπερνά τα 1,69 εκατ. εκτάρια.
Για την επόμενη προγραμματική, το ΓΕΩΤΕΕ εξέδωσε πόρισμα από ομάδα εργασίας, που συνέστησε ειδικά για τον σκοπό αυτό και προέκυψε πως η επιπλέον έκταση που μπορεί να συμπεριληφθεί ως επιλέξιμη βάσει του νέου Κανονισμού ανέρχεται σε 2,54 εκατ. εκτάρια και συμπεριλαμβάνει σημαντικό τμήμα των βοσκόμενων εκτάσεων θαμνώδους βλάστησης και ως εκ τούτου από άποψη βοσκοτόπων, οι παραγωγοί δεν θα πρέπει να έχουν κάποιο πρόβλημα μετά το 2015.