εγγραφείτε: Άρθρα
εύρεση
Νομοσχέδιο για την Κτηνοτροφία
Έχει ήδη ξεκινήσει στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου για τα τρόφιμα και τις ζωοτροφές, την υγεία και την προστασία των ζώων.
Το πολυνομοσχέδιο του ΥΠΑΑΤ με τίτλο «Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις στους τομείς της υγιεινής και ασφάλειας των τροφίμων και των ζωοτροφών, της υγείας και προστασίας των ζώων ως και της διαχείρισης των ζωικών υποπροϊόντων και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» συζητείται στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Το πρώτο μέρος του νομοσχεδίου αφορά ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό και την απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου σε ό, τι αφορά την παρακολούθηση, τους ελέγχους και τις κυρώσεις στα τρόφιμα, τις ζωοτροφές και τα ζωϊκά υποπροϊόντα, καθώς και ρυθμίσεις για την υγεία και προστασία των ζώων.
Στο δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται διατάξεις που ρυθμίζουν εκκρεμή και σημαντικά ζητήματα του κλάδου, όπως η βελτίωση των διαδικασιών παραχώρησης γης σε αγρότες, ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη διακίνηση και εμπορία των φυτοφαρμάκων, η απλοποίηση έκδοσης αδειών σταύλων για τους κτηνοτρόφους, η απλοποίηση και επικαιροποίηση της νομοθεσίας εμπορίας και ελέγχου λιπασμάτων κ.ά.
Επίσης, εισάγονται καινοτόμοι θεσμοί όπως είναι oι Αγορές Παραγωγών (Farmers’ Markets), τα Πολυαγροκτήματα, τα Κτηνοτροφικά Πάρκα και Ζώνες για την ανάπτυξη της κτηνοτροφίας, ο Κτηνίατρος Εκτροφής, τα Θεσμοφόρια κ.α. ενώ παράλληλα διενεργούνται αναπτυξιακές τομές σε σημαντικά ζητήματα όπως τα ζώα συντροφιάς και τα αδέσποτα, τα λιπάσματα, τα φυτοφάρμακα κα.
Τα βασικά σημεία του πολυνομοσχεδίου του ΥΠΑΑΤ είναι:
Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου διαρθρώνεται σε δύο Ενότητες.
Με την Ενότητα Α΄ επιχειρείται μία ουσιαστική παρέμβαση στους τομείς της υγιεινής, ασφάλειας και ποιότητας των τροφίμων και ζωοτροφών, της υγείας και προστασίας των ζώων καθώς και της διαχείρισης ζωικών υποπροϊόντων και διαμορφώνεται το πλαίσιο και οι προϋποθέσεις για την επιβολή διοικητικών και ποινικών κυρώσεων και διοικητικών προστίμων σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Με την Ενότητα Β΄ ρυθμίζονται λοιπά θέματα αρμοδιότητας του ΥΠΑΑΤ, όπως θέματα διαχείρισης γης, κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων, γεωργικής ασφάλισης, φυτοπροστασίας κλπ., με βελτίωση του θεσμικού τους πλαισίου και αποτέλεσμα την επίλυση προβλημάτων που εντοπίσθηκαν από την εφαρμογή ψηφισθέντων διατάξεων και τα οποία απαιτούσαν νομοθετική ρύθμιση καθώς και την αποτελεσματικότερη παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες.
Συγκεκριμένα με το σχέδιο νόμου εισάγεται μια σειρά βελτιώσεων και διενεργείται μια σειρά τομών, όπως:
α) η βελτίωση των διαδικασιών παραχώρησης γης σε αγρότες,
β) ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη διακίνηση και την εμπορία των φυτοφαρμάκων και λιπασμάτων, με την εισαγωγή για πρώτη φορά της συνταγής από αρμόδιο επιστήμονα για τη χρήση των φυτοφαρμάκων, ώστε και να μειωθεί η υπερκατανάλωση φαρμάκων από τους αγρότες και να προστατευθεί το περιβάλλον, καθώς και με την εισαγωγή για πρώτη φορά ρυθμίσεων για τα βιολογικά σκευάσματα καταπολέμησης ασθενειών (βιοκτόνα),
γ) η απλοποίηση έκδοσης αδειών σταύλων για τους κτηνοτρόφους,
δ) η απλοποίηση και επικαιροποίηση της νομοθεσίας εμπορίας και ελέγχου λιπασμάτων,
ε) ο εκσυγχρονισμός θεμάτων που έχουν σχέση με το μητρώο αγροτών, ώστε να διευκολύνεται η άμεση εγγραφή νέων αγροτών και να μπορούν άμεσα να εντάσσονται σε αναπτυξιακά προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης
στ) η λήψη μέτρων για τους αγρότες που έχουν δύο καλλιέργειες στην ίδια χρονιά στην ίδια έκταση, ώστε να καλύπτονται ασφαλιστικά από τον ΕΛΓΑ.
ζ) Η ρύθμιση θεμάτων που έχουν σχέση με την αλιεία στα διεθνή ύδατα,
η) Ο επαναπροσδιορισμός των ζώων συντροφιάς που περιλαμβάνει την κατάργηση ουσιαστικά της έννοιας του αδέσποτου, την καταμέτρησή τους με ονοματεπωνυμικά στοιχεία ιδιοκτήτη και την παύση της ανεξέλεγκτης κυκλοφορίας τους, συνεκτιμωμένων και των ληφθέντων από το ΥΠΑΑΤ μέτρων για τη λύσσα και ο ορισμός των ζώων θεραπείας.
Καινοτόμοι θεσμοί:
Παράλληλα, με το πολυνομοσχέδιο του ΥΠΑΑΤ επιχειρείται η εισαγωγή νέων καινοτόμων θεσμών που βοηθούν στην παραγωγική και αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας και στη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ παραγωγών και καταναλωτών καθώς και στην εξωστρέφεια. Τέτοιοι θεσμοί είναι:
α) Οι Αγορές Παραγωγών (Farmers Markets) που αποσκοπούν στη μείωση του χάσματος μεταξύ της τιμής παραγωγής και της τιμής διάθεσης των αγροτικών προϊόντων, καταπολέμηση της κερδοσκοπίας μέσω της απευθείας πώλησης σε αυτές αγροτικών προϊόντων από τους παραγωγούς, με παράκαμψη κάθε ενδιάμεσης οικονομικής επιβάρυνσης ή άλλης διαμεσολάβησης καθώς και στην ενίσχυση της τοπικής παραγωγής και της τοπικής οικονομίας.
β) Τα Θεσμοφόρια που συνιστούν αναβίωση αρχαίου θεσμού αναγκαία για τη βελτίωση και ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας και τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας στην αγροτική παραγωγή.
γ) Το Μητρώο Αγροτών – Μητρώο Αρχηγών Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων με θέσπιση κριτηρίων εισοδηματικών και ασφαλιστικών για την έννοια του κατ’ επάγγελμα αγρότη και της έννοιας του ενεργού αγρότη.
δ) Τα Πολυαγροκτήματα: Οριοθέτηση και διάκριση των αγροτουριστικών δραστηριοτήτων καθώς και εξειδίκευση ενός νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου που ν’ αποσαφηνίζει τον όρο «αγρόκτημα» με σκοπό την αγροτικής ανάπτυξη και την ανασυγκρότηση της υπαίθρου.
ε) Τα Κτηνοτροφικά πάρκα και οι κτηνοτροφικές ζώνες για την ανάπτυξη της κτηνοτροφίας,
στ) Ο Κτηνίατρος εκτροφής: Για την προστασία της δημόσιας υγείας και της υγείας των ζώων οι φορείς κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, υποχρεούνται, ανάλογα με το μέγεθος της εκμετάλλευσής τους, να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες ιδιώτη κτηνιάτρου της επιλογής τους, ο οποίος ορίζεται ως «Κτηνίατρος εκτροφής».
ζ) Η αναβάθμιση του Μητρώου Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων και η σύνδεση με το Γ.Ε.Μ.Η που συμβάλλει στην προστασία του αγρότη από κάθε είδους απάτη.
Με το Νομοσχέδιο επιτυγχάνεται επιπλέον μια συγκεντροποίηση και ενιαία κωδικοποίηση νομοθεσίας υπάρχουσας αλλά διασκορπισμένης και καταργείται μια σειρά νόμων και διατάξεων που αποσπασματικά μόνο αντιμετώπιζαν τα προβλήματα στους προαναφερόμενους τομείς, ενώ παράλληλα επιτυγχάνεται εναρμόνιση με το Κοινοτικό Δίκαιο (οδηγίες και κανονισμούς) αλλά και με τις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας.
Αντιδράσεις στο πολυνομοσχέδιο
Kριτική σχεδόν από όλους τους αρμόδιους φορείς που κλήθηκαν να καταθέσουν τις απόψεις τους στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, δέχθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, που προβλέπει ρυθμίσεις στους τομείς των τροφίμων, των ζωοτροφών αλλά και της υγείας και προστασίας των ζώων.
Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Αθανάσιος Τσαυτάρης, έχει δηλώσει ανοικτός σε βελτιωτικές προτάσεις, ενώ αναμένεται να καταθέσει, όπως δεσμεύτηκε, τροπολογίες που θα αφορούν διευκολύνσεις για τα «κόκκινα» δάνεια των αγροτών αλλά και ρυθμίσεις για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς.
Ειδικότερα, ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας, Κώστας Αγοραστός, τόνισε μεταξύ άλλων την ανάγκη πλήρους αποσαφήνισης αρμοδιοτήτων για να σταματήσει ο κατακερματισμός τους, ενώ σημείωσε ότι δεν λύνεται το πρόβλημα με τις άδειες νομιμοποίησης αυθαίρετων ποιμνιοστάσιων, αντίθετα δημιουργούνται γκρίζες ζώνες.
Τον προβληματισμό του για την καθυστέρηση στην εφαρμογή του νόμου περί νομιμοποίησης των σταβλικών εγκαταστάσεων εξέφρασε με δηλώσεις του, ο Περιφερειάρχης Ηπείρου κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης. Σύμφωνα με τον ανωτέρω νόμο, που έχει δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης τον Αύγουστο του 2013, οι κτηνοτρόφοι μπορούν να νομιμοποιήσουν τις σταβλικές εγκαταστάσεις τους ανεξαρτήτως μεγέθους και τα συνοδά κτίσματα προσωρινής διαμονής έως 35 τ.μ. χωρίς κανένα πρόστιμο και μόνο με παράβολο 300 ευρώ. Ωστόσο μέχρι σήμερα από τα συναρμόδια υπουργεία δεν έχουν προχωρήσει οι απαιτούμενες διαδικασίες.
Η εκπρόσωπος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, Βάσω Παπαδημητρίου, έκανε λόγο για ασαφείς διατάξεις του νομοσχεδίου που οδηγούν στην ανατροπή του κεντρικού ρόλου του Ενιαίου Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) και θα δημιουργήσουν προβλήματα στην ομαλή λειτουργία της αγοράς.
Αντίθετος με το πολυνομοσχέδιο του ΥπΑΑΤ για τους ελέγχους τροφίμων ο Σύλλογος Εργαζομένων του ΕΦΕΤ. Το νομοσχέδιο είναι η αρχή κατάργησης και διάλυσης όχι μόνο του ΕΦΕΤ αλλά και του επίσημου συστήματος ελέγχου των τροφίμων που θα έχει ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει καμία προστασία του καταναλωτή, υποστήριξε από την πλευρά της, η πρόεδρος των εργαζομένων του ΕΦΕΤ, Ασπασία Μαρούγκα. Σύμφωνα με όσα αναφέρουν σε υπόμνημά τους με παρατηρήσεις επί του ν/σ που βρίσκεται υπό συζήτηση στη Βουλή, το νομοσχέδιο δεν επιδιώκει την ενοποίηση του κυρωτικού συστήματος για τα τρόφιμα, αντίθετα δημιουργεί γκρίζες ζώνες και αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων. Μέγιστο πρόβλημα για την εφαρμογή ενός ενιαίου συστήματος επίσημου ελέγχου είναι ο πολυκερματισμός της νομοθεσίας μεταξύ διαφορετικών αρχών Ελέγχου. Το πρόβλημα αυτό δεν επιλύεται με το παρόν ν/σ.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η εκπρόσωπος της Ένωσης Καταναλωτών ΕΚΠΟΙΖΩ, Αλευρίτου Ελένη, κάνοντας λόγο για υποβάθμιση του ΕΦΕΤ και τονίζοντας την ανάγκη να υπάρξει μια ενιαία αρχή για τον έλεγχο των τροφίμων.
Τη διαφωνία του στις διατάξεις για τους αποχαρακτηρισμούς βοσκοτόπων και των σφαγείων που θα επιβαρύνουν, όπως είπε, με τεράστιο κόστος τους αγρότες, εξέφρασε ο πρόεδρος της ΠΑΣΥ, Ρίζος Μαρούδας. Παράλληλα, έκανε λόγο για προσπάθεια καθετοποίησης των γεωπόνων, ενώ κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι με τα αγροτοδικεία που έχει στήσει, «δημιούργησε βιομηχανία μηνύσεων και πλειστηριασμών».
Επικριτικός κατά της αγροτικής πολιτικής της κυβέρνησης εμφανίστηκε και ο εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Συντονιστικής Επιτροπής Αγροτών, Δημήτρης Δημογιάννης, προειδοποιώντας για επερχόμενες κινητοποιήσεις. «Εμείς καταθέσαμε προτάσεις, είτε με το καλό είτε με το κακό. Δυστυχώς, δεν υπήρξε ούτε υπάρχει αγροτική πολιτική ανάπτυξης που θα φέρει εισόδημα. Περνάνε σειρά νομοσχεδίων με τροπολογίες και δεν βλέπουμε μείωση του κόστους παραγωγής στα εφόδια του αγρότη, όπως το πετρέλαιο και το ηλεκτρικό ρεύμα. Τα κόστη είναι δυσανάλογα, δυσβάσταχτα. Το ηλεκτρικό ρεύμα πήρε 80% αύξηση», ανέφερε.
Ο αντιπρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ, Κώστας Σκιαδάς, υποστήριξε ότι το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, παρά τη δέσμευση του, όπως είπε, δεν έχει μέχρι σήμερα καταθέσει το νόμο πλαίσιο για τους συνεταιρισμούς. «Για να υπάρξει αγροτικός τομέας πρέπει να υπάρξει υγιές συνδικαλιστικό κίνημα. Υπάρχουν υγιείς δευτεροβάθμιες ενώσεις αγροτικών συνεταιρισμών. Εποφθαλμιούν όμως κοράκια μαύρα να πάρουν τη συλλογική λειτουργία του αγροτικού κινήματος», τόνισε ο κ. Σκιαδάς και πρόσθεσε: «Πρέπει η κυβέρνηση και τα δύο κόμματα που κυβερνούν, να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Όπου υπάρχουν ευθύνες στο συνεταιριστικό σώμα να αποδοθούν και όχι να γίνεται γενίκευση. Έχουμε ανάγκη τις υγιείς συνεταιριστικές οργανώσεις, έχουμε ανάγκη να υπάρχει σωστός συνεταιρισμός για να στηρίζει και τις χαμηλές τιμές και τα εισοδήματα των αγροτών».
Αρνητικές για άρθρα που αφορούν αδέσποτα ζώα και στειρώσεις οι φιλοζωικές οργανώσεις. Αντίθετα, υπέρ του ακρωτηριασμού της ουράς σκύλων εμφανίστηκε ο εκπρόσωπος της Κυνηγετικής Συνομοσπονδίας Ελλάδος, Νίκος Παπαδόδημας, καθώς όπως είπε, ένας κυνηγός δεν το κάνει για αισθητικούς λόγους, αλλά για να μην τραυματίζονται τα ζώα.