εγγραφείτε: Άρθρα

leader

Έλεγχοι στα Σφαγεία

0 comments

 

 
Ενισχυμένους ελέγχους στα σφαγεία ζητά το ευρωκοινοβούλιο και δηλώνει την αντίθεσή του στον απλό οπτικό έλεγχο.
 
 
Οι ευρωβουλευτές ενδέχεται να ασκήσουν βέτο στις προτάσεις που θα επιτρέψουν στους κτηνιάτρους να δηλώνουν ότι το κρέας στα σφαγεία είναι κατάλληλο για κατανάλωση μετά από έναν απλό οπτικό έλεγχο. Οι ευρωβουλευτές της επιτροπής του Ευρωκοινοβουλίου για την ασφάλεια των τροφίμων φοβούνται ότι οι προτάσεις αυτές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε προβλήματα και κινδύνους για την ανθρώπινη υγεία.
 
Το Ευρωκοινοβούλιο αντιτίθεται στην πρόταση της Κομισιόν για απλοποίηση των κρεοσκοπικών ελέγχων. Την αντίθεσή του αυτή εκδηλώνει με σχετικό ψήφισμα, του οποίου τα σημαντικότερα σημεία δημοσιεύουμε: 

Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με το σχέδιο κανονισμού της Επιτροπής για την τροποποίηση των παραρτημάτων του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 853/2004, του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 854/2004 και του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 2074/2005 (D023049/06 – 2013/2720(RPS)). 
 
Α. λαμβάνοντας υπόψη ότι ο κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 854/2004, και ιδίως τα άρθρα 4 και 5, καθορίζουν τις γενικές αρχές για επίσημους ελέγχους, προβλέπουν ότι οι επίσημοι έλεγχοι θα πρέπει να περιλαμβάνουν την εξακρίβωση της διαρκούς τήρησης της ενωσιακής νομοθεσίας, για παράδειγμα σχετικά με την υγιεινή, τα ζωικά υποπροϊόντα και την ορθή μεταχείριση των ζώων, και αποσαφηνίζουν ότι ο επίσημος κτηνίατρος είναι υπεύθυνος να κρίνει την καταλληλότητα του κρέατος για κατανάλωση από τον άνθρωπο και να τοποθετεί το σήμα καταλληλότητας.
 
Β. λαμβάνοντας υπόψη, επιπλέον, ότι η αιτιολογική σκέψη 6 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 854/2004 προβλέπει ότι η φύση και το εύρος των επισήµων ελέγχων θα πρέπει να βασίζονται στην αξιολόγηση των κινδύνων για τη δηµόσια υγεία, της υγείας των ζώων και της ορθής µεταχείρισης των ζώων όταν χρειάζεται, και του είδους και της δυναµικότητας των εφαρµοζόµενων διαδικασιών και της συγκεκριµένης επιχείρησης τροφίµων.
 
Γ. λαμβάνοντας υπόψη ότι το παράρτημα Ι, τμήμα Ι, κεφάλαιο Ι του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 854/2004 ορίζει ότι ο επίσημος κτηνίατρος «εξακριβώνει τη διαρκή τήρηση από τις επιχειρήσεις τροφίµων των δικών τους διαδικασιών» και ελέγχει αν οι διαδικασίες της επιχείρησης τροφίμων εξασφαλίζουν ότι το κρέας «δεν περιέχει παθοφυσιολογικές ανωµαλίες ή αλλοιώσεις»• λαμβάνοντας υπόψη ότι το παράρτημα I, τμήμα I, κεφάλαιο II, στοιχείο Δ(2) ορίζει ότι «Πρέπει να πραγµατοποιούνται πρόσθετες εξετάσεις, όπως ψηλάφηση και τοµή (…) όταν κρίνεται αναγκαίο».
 
Δ. λαμβάνοντας υπόψη ότι το άρθρο 17 παράγραφος 2 του κανονισμού σχετικά με τη γενική νομοθεσία για τα τρόφιμα ορίζει ότι «τα κράτη μέλη εκτελούν τη νομοθεσία για τα τρόφιμα, παρακολουθούν και επαληθεύουν εάν τηρούνται οι σχετικές απαιτήσεις της νομοθεσίας αυτής από τους υπευθύνους των επιχειρήσεων ζωοτροφών και τροφίμων σε όλα τα στάδια παραγωγής, μεταποίησης και διανομής».
 
Ε. λαμβάνοντας υπόψη ότι στο άρθρο 2 σημείο 3 παράγραφος 2 του σχεδίου κανονισμού (τροποποιήσεις στο παράρτημα Ι, μέρος Β του κεφαλαίου IV του τμήματος IV, σημεία 1 και 2 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 854/2004), η Επιτροπή προτείνει να επιτρέπονται διαδικασίες τομής και ψηλάφησης μόνο «όταν τα επιδημιολογικά ή άλλα στοιχεία από την εκμετάλλευση προέλευσης των ζώων, οι πληροφορίες για την τροφική αλυσίδα ή τα ευρήματα της επιθεώρησης μετά τη σφαγή και/ή η μακροσκοπική ανίχνευση μετά τη σφαγή σημαντικών ανωμαλιών δείχνουν ενδεχόμενους κινδύνους για τη δημόσια υγεία, την υγεία των ζώων ή την καλή διαβίωση των ζώων».
 
ΣΤ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, λόγω της υψηλής ταχύτητας επεξεργασίας άνω των 500 χοίρων ανά ώρα σε μεγάλα σφαγεία, οι προαναφερθείσες τροποποιήσεις του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 854/2004 ενδέχεται να οδηγήσουν σε μια κατάσταση όπου:
 
– πιθανοί κίνδυνοι για την ανθρώπινη υγεία μπορεί να παραμένουν απαρατήρητοι και να εισέρχεται στην τροφική αλυσίδα κρέας ακατάλληλο για κατανάλωση από τον άνθρωπο(7)•
– ανωμαλίες, όπως αποστήματα ή όγκοι, ενδέχεται να μην ανιχνεύονται, με αποτέλεσμα, ακόμη και αν οι ανωμαλίες αυτές δεν ενέχουν κινδύνους για την ασφάλεια των τροφίμων, μπορεί να οδηγούν σε διάψευση των προσδοκιών των καταναλωτών σχετικά με την ποιότητα των τροφίμων•
– οι παραβάσεις των κανόνων καλής μεταχείρισης των ζώων ενδέχεται να μην ανιχνεύονται αν δεν εξετάζονται κατάλληλα τα όργανα(8)•
– θα μπορούσε να μειωθεί η πιθανότητα ανίχνευσης επιζωοτιών(9);
 
Ζ. λαμβάνοντας υπόψη ότι στο άρθρο 2 σημείο 4 του σχεδίου κανονισμού (τροποποιήσεις στο παράρτημα I, κεφάλαιο IX τμήμα IV του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 854/2004), η Επιτροπή προτείνει επιπλέον να ανατίθεται στις αρμόδιες αρχές να επαληθεύουν την ορθή εφαρμογή από τους υπευθύνους επιχειρήσεων τροφίμων του κριτηρίου υγιεινής κατά τη διάρκεια διαδικασίας για Salmonella σε σφάγια χοίρων, είτε με επίσημη δειγματοληψία και/ή συλλογή πληροφοριών για τον συνολικό αριθμό και τον αριθμό θετικών στη Salmonella δειγμάτων που έχουν ληφθεί.
 
Η. λαμβάνοντας υπόψη ότι η προσθήκη της Salmonella στον κατάλογο των ειδικών κινδύνων δεν είναι παρά ένα πρώτο βήμα, η χορήγηση δε στις αρμόδιες αρχές της επιλογής να συλλέγουν πληροφορίες αντί να διεξάγουν επίσημη δειγματοληψία θα μπορούσε στην πράξη να έχει ως αποτέλεσμα να μην πραγματοποιείται πραγματική επαλήθευση της λειτουργίας των επιχειρήσεων τροφίμων.
 
Θ. λαμβάνοντας υπόψη ότι κτηνίατροι από διάφορα κράτη μέλη εκφράζουν την ανησυχία τους ότι, αν εγκριθεί το σχέδιο κανονισμού, δεν θα είναι πλέον σε θέση να εκτελούν ευσυνείδητα τα καθήκοντά τους.
 
Ι. λαμβάνοντας υπόψη ότι, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, σημαντικός αριθμός ζώων και μερών και οργάνων του σώματος των ζώων έχουν ήδη χαρακτηριστεί ακατάλληλα για κατανάλωση από τον άνθρωπο στο πλαίσιο των υφιστάμενων συστημάτων ελέγχου(10).
 
ΙΑ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, αν εγκριθεί το σχέδιο κανονισμού, αναμένεται αύξηση του αριθμού των μη ελεγχόμενων μερών.
 
ΙΒ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, στην προαναφερθείσα γνωμοδότηση της 3ης Οκτωβρίου 2011, η ΕΑΑΤ επισημαίνει ότι «μια συνολική διασφάλιση της ασφάλειας των σφαγίων χοίρων, η οποία θα συνδυάζει μια σειρά προληπτικών μέτρων και ελέγχων προς εφαρμογή τόσο στη μονάδα εκτροφής όσο και στο σφαγείο με διαμήκως ολοκληρωμένο τρόπο, αποτελεί τον μοναδικό τρόπο για να διασφαλιστεί ο αποτελεσματικός έλεγχος των κύριων κινδύνων (Salmonella spp., Yersinia enterocolitica, Toxoplasma gondii και Trichinella spp.) στο πλαίσιο της επιθεώρησης κρεάτων»(11).
 
ΙΓ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η ΕΑΑΤ επισημαίνει επίσης ότι «ο γενικός σχεδιασμός των μεμονωμένων λειτουργιών, και η σειρά αυτών, σε βιομηχανικά σφαγεία χοίρων υψηλής απόδοσης δεν έχουν αλλάξει σημαντικά (πέρα από μεμονωμένα μηχανήματα) εδώ και δεκαετίες», ότι «ο παρών σχεδιασμός/σειρά υπαγορεύεται κατά κύριο λόγο από την επιθυμία για όλο και μεγαλύτερη ταχύτητα/απόδοση και μείωση του κόστους, αλλά έως σήμερα οι πραγματικές μικροβιολογικές επιδράσεις ενδέχεται να αντιμετωπίζονται ως «δευτερεύον» κριτήριο»(12), ότι «κατά την επιθεώρηση μετά τη σφαγή, ο υψηλός αριθμός χοίρων που προορίζονται για σφαγή δεν επιτρέπει την κατάλληλη κλινική εξέταση μεμονωμένων ζώων» και ότι «επί του παρόντος οι πληροφορίες για την τροφική αλυσίδα (FCI) δεν περιλαμβάνουν όλους τους δείκτες για την κατηγοριοποίηση των χοίρων όσον αφορά τον κίνδυνο για τη δημόσια υγεία»(13).
 
ΙΔ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, όσον αφορά την καλή μεταχείριση των ζώων, η ΕΑΑΤ αναφέρει ότι «τα στοιχεία που προκύπτουν από την παρακολούθηση της υγείας και της καλής μεταχείρισης των χοίρων κατά κύριο λόγο δεν αξιοποιούνται κατάλληλα επί του παρόντος», ότι «η ευαισθησία της ανίχνευσης των συνθηκών μεταχείρισης για σκοπούς εντοπισμού περιστατικών θα είναι γενικά υψηλότερη κατά την επιτήρηση των σφαγείων σε σύγκριση με την παθητική υποβολή στοιχείων από τους κτηνοτρόφους», ότι «η χρήση δεικτών καλής μεταχείρισης-αποτελέσματος στο σφαγείο είναι χρήσιμη για την παρακολούθηση της καλής μεταχείρισης στη μονάδα εκτροφής καθώς και κατά τη μεταφορά και την επεξεργασία πριν από τη σφαγή» και ότι «θα υπάρξει κάποια μείωση στην πιθανότητα ανίχνευσης με τη μετάβαση από το υφιστάμενο στα προτεινόμενα τροποποιημένα (μόνο οπτικά) συστήματα επιθεώρησης χοιρείου κρέατος».
 
ΙΕ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, σε γενικές γραμμές, η γνωμοδότηση της ΕΑΑΤ προτείνει την εφαρμογή μιας σειράς μέτρων.
 
ΙΣΤ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, κατά συνέπεια, δεν ενδείκνυται να περιοριστούν απλώς τα καθήκοντα των επίσημων κτηνίατρων.
 
ΙΖ. λαμβάνοντας υπόψη ότι, πιο συγκεκριμένα, προκειμένου να πληρούνται οι απαιτήσεις του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 854/2004 και να υπάρχει κατάλληλη παρακολούθηση και επαλήθευση των υπευθύνων επιχειρήσεων τροφίμων, είναι απαραίτητο να πραγματοποιούνται τακτικά τομές και ψηλαφήσεις οργάνων από επίσημους κτηνίατρους, καθώς και κατάλληλες δειγματοληψίες.
 
ΙΗ. λαμβάνοντας υπόψη ότι το σχέδιο κανονισμού αποσκοπεί στην τροποποίηση των παραρτημάτων του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 854/2004 παρότι η Επιτροπή, στις 6 Μαΐου 2013, ενέκρινε την ανωτέρω ολοκληρωμένη πρόταση σχετικά με τους επίσημους ελέγχους, η οποία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 854/2004.
 
ΙΘ. λαμβάνοντας υπόψη ότι τα μέτρα που προτείνονται στο σχέδιο κανονισμού θα ήταν καταλληλότερο να εξεταστούν στο πλαίσιο της συνήθους νομοθετικής διαδικασίας, ώστε οι συννομοθέτες να έχουν τη δυνατότητα να εξετάσουν κατάλληλα τα λοιπά μέτρα που περιλαμβάνονται στην πρόταση αυτή.
 
1.  αντιτίθεται στην έγκριση του σχεδίου κανονισμού της Επιτροπής για την τροποποίηση των παραρτημάτων των κανονισμών (ΕΚ) αριθ. 853/2004, (ΕΚ) αριθ. 854/2004 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, και του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 2074/2005.


2. θεωρεί ότι το σχέδιο κανονισμού της Επιτροπής δεν είναι συμβατό με τον στόχο και το περιεχόμενο της βασικής πράξης.


3. θεωρεί ότι τα μέτρα που προτείνονται στο σχέδιο κανονισμού της Επιτροπής θα πρέπει κατ’ αρχάς να εξεταστούν στο πλαίσιο της ανωτέρω πρότασης της Επιτροπής, της 6ης Μαΐου 2013, σχετικά με τους επίσημους ελέγχους, πριν από τη λήψη οποιωνδήποτε ειδικών μέτρων για τον περιορισμό των καθηκόντων ελέγχου των επίσημων κτηνίατρων.


4. αναθέτει στον Πρόεδρό του να διαβιβάσει το παρόν ψήφισμα στο Συμβούλιο και την Επιτροπή, καθώς και στις κυβερνήσεις και τα κοινοβούλια των κρατών μελών.