εγγραφείτε: Άρθρα

leader

Εξαγωγές Γαλακτοκομικών Προϊόντων στη Γερμανία

0 comments
 
Η Γερμανία είναι η σημαντικότερη χώρα προορισμού των εξαγωγών φέτας και γιαουρτιού ελληνικού τύπου.
 
Φέτα
 
Η γερμανική αγορά είναι με διαφορά η σημαντικότερη αγορά προς την οποία κατευθύνονται οι εξαγωγές φέτας. Σε όρους αξίας, η γερμανική αγορά απορροφά σε διάστημα της τελευταίας εξαετίας 2007-2012, σχεδόν το ένα τρίτο των εξαγωγών φέτας, ενώ σε όρους ποσότητας, το μερίδιο της γερμανικής αγοράς ανάμεσα στις χώρες προορισμού των εξαγωγών φέτας είναι ελαφρώς υψηλότερο – περίπου 36% το 2012.
 
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει σε ενημερωτικό της έγγραφο η Aντιγόνη Mαριόλη, Γραμματέας Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Α΄, στο Ντύσσελντορφ, το 2012 οι εξαγωγές φέτας προς τη Γερμανία ξεπέρασαν τους 12 χιλιάδες τόνους, επί συνόλου περίπου 35 χιλιάδων τόνων εξαγωγών φέτας. Σε όρους αξίας, οι εξαγωγές φέτας προς Γερμανία πλησίασαν τα 70 εκατομμύρια ευρώ, επί συνολικής αξίας εξαγωγών 202 εκ. ευρώ.
 
Η πορεία των εξαγωγών φέτας προς τη Γερμανία έχει παρουσιάσει διακυμάνσεις στο διάστημα 2007-2012 σε ότι αφορά την εξαγόμενη ποσότητα, ενώ σε όρους αξίας ήταν ανοδική σε όλο το χρονικό αυτό διάστημα. Συνολικά στο διάστημα 2007-2012, η αξία των εξαγωγών φέτας αυξήθηκε κατά 63%, από τα 42,5 εκ. ευρώ στα σχεδόν 70 εκ. ευρώ το 2012.
 
Σημειώνεται ότι σε σχέση με τις άλλες τέσσερις βασικές χώρες προορισμού των εξαγωγών φέτας, Βρετανία, Ιταλία, Σουηδία και ΗΠΑ, η μέση τιμή των εξαγωγών φέτας προς τη Γερμανία παραμένει η χαμηλότερη. Πρέπει όμως να σημειωθεί ότι η Γερμανία είναι η αγορά όπου παρατηρείται η σαφέστερη ανοδική τάση σε ότι αφορά τη μέση τιμή των εξαγωγών.

Γιαούρτι
 
Αυξάνεται συνεχώς την τελευταία τριετία ο κύκλος εργασιών για το φυσικό γιαούρτι και ιδιαίτερα, για το γιαούρτι ελληνικού τύπου, στη γερμανική αγορά. Το γιαούρτι ελληνικού τύπου παραμένει ένα προϊόν, με μερίδιο περίπου 5% της αγοράς φυσικού γιαουρτιού αν και ελληνικές εξαγωγές φυσικού γιαουρτιού εμφανίζονται να κινήθηκαν καθοδικά την τελευταία διετία, καθώς στην γερμανική αγορά γιαουρτιού ελληνικού τύπου δραστηριοποιούνται όχι μόνο ελληνικές εταιρείες, αλλά όλο και περισσότερο και γερμανικές γαλακτοβιομηχανίες.
 
Κατά το α΄εξάμηνο 2013, ο κύκλος εργασιών για τα λευκά γαλακτοκομικά αυξήθηκε κατά 3% έναντι της προηγούμενης χρονιάς, αυξανόμενος στα 4,659 δισ ευρώ, ενώ η ποσότητα των πωλήσεων μειώθηκε, όπως και την προηγούμενη χρονιά, κατά 1%.
 
Η αύξηση αυτή οφείλεται στην αύξηση της τιμής του γάλακτος, που αντικατοπτρίζεται στους αυξημένους κύκλους εργασιών στις βασικές κατηγορίες προϊόντων, φρέσκο γάλα, γάλα διαρκείας, βούτυρο και κρέμα γάλακτος. Αξιόλογη άνοδος σημειώθηκε ακόμα στην κατηγορία των επιδορπίων (+4,5% κύκλος εργασιών, +3,4% ποσότητα).
 
Για ακόμα μια χρονιά αύξηση του κύκλου εργασιών σημειώθηκε στην κατηγορία του φυσικού γιαουρτιού (+2% έναντι του 2012). Με βάση τα στοιχεία της Nielsen, σημαντικό ρόλο στην ανοδική τάση της κατηγορίας διαδραματίζουν ιδιαίτερα τα ελληνικής προέλευσης και ελληνικού τύπου γιαούρτια, για τα οποία οι ρυθμοί ανόδου είναι διψήφιοι, τόσο σε αξία, όσο και σε ποσότητα.
 
Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύει το γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Γενικού Προξενείου της Ελλάδας στο Ντίσελντορφ ο κύκλος εργασιών για το γιαούρτι ελληνικού τύπου έφθασε το 2012 τα 37,6 εκατ. ευρώ, αποσπώντας πλέον μερίδιο 5,5% της αγοράς φυσικού γιαουρτιού και 1,1% της αγοράς γιαουρτιών με φρούτα. Σε όρους ποσότητας, βάσει των στοιχείων της εταιρείας δημοσκοπήσεων Nielsen, οι πωλήσεις γιαουρτιών της κατηγορίας, έφτασαν τις 12,8 χιλιάδες τόνους, συνεχίζοντας να αυξάνονται με πολύ ισχυρούς ρυθμούς: αύξηση κατά 18% από το 2010 στο 2011, αύξηση κατά 30% από το 2011 στο 2012. Οι εκτιμήσεις των ειδικών της Nielsen είναι ότι η ανοδική πορεία με διψήφιους ρυθμούς ανόδου θα συνεχιστεί. Για το λόγο αυτό, το συγκεκριμένο προϊόν θεωρείται πολύ ελκυστικό για τις γερμανικές γαλακτοβιομηχανίες, δεδομένου μάλιστα ότι η παρουσία προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας παραμένει μικρή.

Τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς GfK αναφέρονται σε αύξηση του αγοραστικού κοινού για το γιαούρτι ελληνικού τύπου κατά 33% μεταξύ 2011 και 2012. Έτσι, το 2012 ο αριθμός των νοικοκυριών που συμπεριλαμβάνουν στις αγορές τους γιαούρτι ελληνικού τύπου έφτασε τα 6,04 εκατομμύρια, έναντι 4,5 εκ. το 2011. Συνεπώς, το μερίδιο των νοικοκυριών στη Γερμανία που καταναλώνουν γιαούρτι ελληνικού τύπου ανήλθε το 2012 σε 15,2%, έναντι 11,5% την προηγούμενη χρονιά.
 
Η τάση διεύρυνσης του καταναλωτικού κοινού που αγοράζει γιαούρτι ελληνικού τύπου συνεχίστηκε και κατά το α’ εξάμηνο 2013: με βάση νεότερα στοιχεία της GfK, για το διάστημα Ιούλιος 2012 – Ιούνιος 2013 ο αριθμός των νοικοκυριών που αγοράζει γιαούρτι ελληνικού τύπου αυξήθηκε κατά 37,2% έναντι του αντίστοιχου χρονικού διαστήματος της προηγούμενης χρονιάς, φθάνοντας τα 7,23 εκατομμύρια νοικοκυριά.
 
Με βάση τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι εξαγωγές γιαουρτιού από τη χώρα μας προς τη Γερμανία στις δύο βασικότερες δασμολογικές κατηγορίες, λευκό γιαούρτι με περιεκτικότητα σε λιπαρά 3 έως 6% και λευκό γιαούρτι με περιεκτικότητα σε λιπαρά μεγαλύτερη του 6% περιορίστηκαν το 2012 και σε όρους ποσότητας και σε όρους αξίας.
 
Σημαντική παρουσία στα καταστήματα των γερμανικών αλυσίδων λιανικής της περιοχής μας έχουν τα προϊόντα των ελληνικών εταιρειών Κρι – Κρι, Μεβγάλ, Φάγε και SHM Volos. Τα κυριότερα προϊόντα τους που διατίθενται στα ψυγεία των γερμανικών supermarket είναι το πρόβειο γιαούρτι με 6 % λιπαρά και το στραγγιστό γιαούρτι από αγελαδινό γάλα με λιπαρά 10%.