εγγραφείτε: Άρθρα
εύρεση
Στρατηγική για τα Προϊόντα Ονομασίας Προέλευσης
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ η στρατηγική για τα προϊόντα Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και Προστατευόµενης Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ) χρειάζεται αλλαγές.
Τα παραπάνω υποστήριξε ο Πρόεδρος του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ κ. Σ. Χαρουτουνιάν, στη διάρκεια επιστημονικού συνεδρίου, το οποίο πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του Μουσείου Ακρόπολης, το Σάββατο 25 Μαΐου, με θέμα «Θεσμοφόρια 2013. H αναβίωση ενός αρχαίου γυναικείου αγροτικού θεσμού. Ο ρόλος της γεωργίας στην εξέλιξη της κοινωνίας και οι νέες προοπτικές».
Όπως ανέφερε ο κ. Χαρουτουνιάν υπάρχουν περιοχές που έχουν προϊόντα ΠΟΠ αλλά δεν το γνωρίζουν αλλά και περιοχές που θέλουν να απενταχθούν από αυτά. Αυτή τη στιγμή στη χώρα μας έχουμε συνολικά 98 τρόφιμα αναγνωρισμένα ως ΠΟΠ και ΠΓΕ. Υπάρχουν ακόμη 6 αιτήσεις για αναγνώριση στην ΕΕ και 3 που βρίσκονται στο στάδιο της δημοσίευσης της αναγνώρισης. Όμως η πιστοποίηση αυτή φαίνεται δεν στηρίχθηκε σε κάποια στρατηγική. Υπάρχουν αυτή τη στιγμή 12 προϊόντα (αριθμός ρεκόρ στην ΕΕ) που, ενώ τα έχουμε πιστοποιήσει σαν ΠΟΠ ή ΠΓΕ και έχουμε στείλει τους φακέλους και πήραμε την αναγνώριση από την ΕΕ, δεν τα έχουμε ποτέ χρησιμοποιήσει. Μάλιστα από μελέτες που έκανε ο ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ, ανακαλύψαμε ότι από τα 98 ΠΟΠ και ΠΓΕ προϊόντα που έχουμε στη χώρα μας, αυτά που έχουν πάρει προστιθέμενη αξία είναι ελάχιστα. Όλα τα υπόλοιπα δεν έχουν τη θέση που έπρεπε να είχαν στην ελληνική αλλά και διεθνή αγορά.
Επιτυχημένο παράδειγμα για τα ΠΟΠ είναι τα προϊόντα της Σαντορίνης, ανέφερε ο κ. Χαρουτουνιάν: «Όταν ξεκινήσαμε το 2008 υπήρχαν 113 παραγωγοί φάβας με 960 στρέμματα καλλιέργειας. Σήμερα ο αριθμός παραγωγών φάβας τριπλασιάστηκε και για το ντοματάκι τετραπλασιάστηκε, ενώ παράλληλα αυξήθηκαν και τα στρέμματα καλλιέργειας. Αυτό όμως δεν έγινε τυχαία, αλλά επειδή ο τοπικός Συνεταιρισμός, οι παραγωγοί και η τοπική αυτοδιοίκηση, πίστεψαν και αγάπησαν αυτά τα προϊόντα. Αντίθετα σε άλλες περιπτώσεις έχουμε κάποιους που δεν γνωρίζουν τι περιμένουν από την αναγνώριση αυτών των προϊόντων. Το ίδιο συμβαίνει και με το πλήθος των προϊόντων που περιλαμβάνονται στα «καλάθια» των Περιφερειών. Όλα αυτά τα τοπικά προϊόντα του καλαθιού της κάθε Περιφέρειας είναι αδύνατον να προωθηθούν στις αγορές».
Ο Πρόεδρος του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ αναφέρθηκε στους νέους στόχους που έχει βάλει ο Οργανισμός. Ένας από αυτούς είναι η προώθηση του νέου συστήματος AGRO 7, που αφορά προδιαγραφές για την παραγωγή προϊόντων από ζώα που δεν εκτρέφονται με γενετικά τροποποιημένες ζωοτροφές. Επίσης ένας ακόμη στόχος είναι η αναθεώρηση των υφιστάμενων προτύπων πιστοποίησης και η εναρμόνισή τους με τα διεθνή αναγνωρισμένα εμπορικά πρότυπα. Όπως ανέφερε «όλοι οι εκπρόσωποι των Περιφερειών υποστηρίζουν ότι θα φτιάξουν πρότυπα. Τι να τα κάνουμε όλα αυτά, όταν για να πωληθεί ένα προϊόν στα σούπερ μάρκετ του εξωτερικού θα πρέπει να είναι πιστοποιημένα με βάση τις δικές τους πιστοποιήσεις. Εμείς σχεδιάζουμε να εναρμονίσουμε τα ελληνικά συστήματα με αυτά του εξωτερικού».
Μεγάλη σημασία θα δώσειο Πρόεδρος του Οργανισμού στην ενημέρωση των αγροτών και στο Σύστημα Παροχής Συμβούλων. Το ότι κάνουμε ένα προϊόν ΠΟΠ ή ΠΓΕ δεν σημαίνει ότι αυξάνουμε την αξία τους. Σημαίνει ότι θα έχουμε πολλές υποχρεώσεις. Θα αυξηθεί η τιμή αλλά θα αυξηθεί και το κόστος παραγωγής. Άρα θα πρέπει οι τοπικές κοινωνίες να ενημερώσουν τον παραγωγό τι σημαίνει μια τέτοια αναγνώριση.
Ο κ. Χαρουτουνιάν θεωρεί, ότι είναι απαραίτητο να προχωρήσουμε στην παραγωγή, αποθήκευση και διάθεση γενετικού πολλαπλασιαστικού υλικού για όλες τις παραδοσιακές ποικιλίες. Συγκεκριμένα θεωρεί, ότι η τράπεζα πολλαπλασιαστικού υλικού είναι πολύ πιο απαραίτητη από τη διάσωση μιας συστημικής τράπεζας που ο ελληνικός λαός πληρώνει αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ για να διασωθεί.